Hoppa till huvudinnehåll

Johanna Törn-Mangs: Unga män besöker mest

Johanna Törn-Mangs
Johanna Törn-Mangs Bild: Yle johanna törn-mangs

Är du en man i åldern 15–34 år så hör du till den grupp som använder Svenska.yle.fi mest, visar en färsk undersökning.

Vi som jobbar med webb på Svenska.yle.fi följer med trafiken på vår webbplats mycket noga. Vi har tillgång till en stor mängd webbstatistik där man får veta till exempel antalet unika webbläsare på kort och lång sikt och hur många sidvisningar olika artiklar och videoklipp har. Allt detta kan man göra väldigt lätt i dagens värld, det finns många bra statistikverktyg som automatiskt matar ut informationen till oss, i realtid. Sedan i fjol publicerar vi också dessa siffror på webben. Den senaste månadsstatistiken kan du titta på längst ned i den här artikeln.

Det som ändå är problematiskt med den kvantitativa webbstatistiken är att den inte berättar vad som döljer sig bakom siffrorna. Vi vet till exempel att vi i februari 2014 hade i medeltal 199 000 unika webbläsare i veckan på Svenska.yle.fi, men statistiken avslöjar inte om det var kvinnor eller män, hur gamla de var och hur nöjda de var med besöket.

De yngsta är nöjdast

Därför tar vi med jämna mellanrum hjälp av kvalitativa undersökningar, där vi genom intervjuer får lite mera kött på benen. I slutet av 2013 gjorde TNS Gallup en sådan undersökning för Svenska.yle.fi:s räkning. Den visar bland annat att av besökarna på Svenska.yle.fi är betydligt fler under 45 år än äldre än 45 år. Den åldersgrupp som vi når allra bäst är 15–34-åringarna. Detta är också den grupp som är mest nöjd med Svenska.yle.fi – 62 procent uppgav sig vara antingen ”mycket nöjda” eller ”nöjda”. Lägger man till de som är ”ganska nöjda” stiger siffran till 90 procent.

Männen i majoritet

Statistiken visar också att största delen av våra besökare är män. Förhållande mellan män och kvinnor bland dem som besöker vår sajt är ungefär 60 procent män och 40 procent kvinnor. Det här är något överraskande.

Visserligen är det så att män traditionellt varit flitigare Internetanvändare än kvinnor, men den skillnaden existerar knappt längre i Finland. I undersökningen Suomalaiset verkossa 2013 (på finska) var förhållandet 50,8 procent män och 49,2 procent kvinnor.

Och visst är det så att många nyhetsdrivna mediesajter traditionellt haft fler manliga än kvinnliga besökare, eftersom män generellt är mera intresserade av nyheter. Men Svenska.yle.fi är inte enbart nyheter, utan vi lyfter också fram fascinerande personligheter, fenomen i tiden och tips för vardagen. Ämnen som traditionellt intresserat kvinnor mera.

I ljuset av allt detta är därför den manliga dominansen något förvånande.

Grafik: Johan Lindström

Nedan finns en lista över de mest lästa texterna i februari 2014.

Mest sidvisningar på Svenska.yle.fi, februari 2014

  1. Hörförståelse i österbottnisk dialekt (16 257)
  2. Kvinna våldtogs i Vasa (13 646)
  3. Larsmo säger nej till jämställdhet (13 106)
  4. Lägg inte ut mig på Facebook, mamma! (8 001)
  5. Knipan såldes (7 527)
  6. Patienterna som glömdes bort (7 291)
  7. Chatta med Isac Elliot och Bettina (6 980)
  8. Janne Grönroos: Varför skäms inte folk som hatar sport?(6 857)
  9. VN: Ekenäs Energis Ann Storsjö sprider falsk information (6 334)
  10. Nicklas Bäckström fast för dopning (6 255)

Läs också de övriga månadsrapporterna:
Januari 2014 Johanna Törn-Mangs: Myten om båten är ingen myt
December 2013 Johanna Törn-Mangs: Hundra gånger per dag
November 2013 Johanna Törn-Mangs: Storleken spelar en roll
Oktober 2013 Johanna Törn-Mangs: Glöm inte den långa svansen
September 2013 Johanna Törn-Mangs: Ingen vill göra sin mamma besviken
Augusti 2013 Johanna Törn-Mangs: Mera skvaller blir det inte
Juli 2013 Johanna Törn-Mangs: Här lockar Karis mera än Paris
Juni 2013 Johanna Törn-Mangs: Beroende av klick
Svenska Yle börjar publicera webbstatistik

Läs också

Frågor & svar

Nyligen publicerat - Frågor & svar

  • Svar: Yles strategi

    Strategin drar upp riktlinjerna för ledarskapet på Yle

    I sin ledare (ÅU 9.12) kritiserar Pär Landor tidtabellen för Yles strategi. Borde Yle ha låtit utvecklingen avstanna för att Kommunikationsministeriet tillsatt en arbetsgrupp som funderar på Yles uppdrag? Yles nya strategi Mitt bland oss gjordes eftersom den förra strategin var daterad 2012 och dess mål satta till år 2015.

  • Svar: Ingen inbjudan

    En läsare (VBL 9.12) saknade invigningen av Campus Norrvalla

    Martin Markèn undrar i Vasabladet (8.12) varför Yle inte bevakade invigningen av Campus Norrvalla. Ulrica Lövdahl, chef för Yle Österbotten, svarar att redaktionen inte fick någon inbjudan.

  • Svar: Motarbetar stereotypier

    Yle svarar på en insändare om En svensk sommar i Finland.

    En tittare undrar (HBL 29.4) hur serien En svensk sommar i Finland främjar relationerna till Sverige.

  • Yle svarar: Politisk satir testar ofta gränser

    Yle svarar på en insändare om YleLeaks i HBL.

    Jan-Peter Paul ställer i HBL (15.3) frågor om Yles värderingar och programmet YleLeaks. Satu Keto och Arttu Nurmi från Yles finskspråkiga kultur- och underhållningsredaktion svarar att politisk satir ofta testar den goda smakens gränser.

  • Svar: Yles mål är att nå alla finländare

    Vasabladets chefredaktör Niklas Nyberg uttrycker (Vbl 15.2)

    Vasabladets chefredaktör Niklas Nyberg uttrycker (Vbl 15.2) sin oro över de finlandssvenska mediernas framtid och skriver bland annat att Yles målsättning handlar om volym. Ulrica Lövdahl, chef för nyheter och aktualiteter på Yle Österbotten och Svenska Yles direktör Marit af Björkesten skriver i sitt svar att en konstruktiv debatt måste basera sig på fakta.

  • Svar: Ett sämre Yle gör inte HBL bättre

    Chefredaktör Jens Berg skriver i sin ledare (HBL 5.2) att Yles nya strategi på svenskt håll medför ett tomrum i etern. Yles strategidirektör Gunilla Ohls och Svenska Yles direktör Marit af Björkesten skriver i sitt svar att det mest dramatiska framtidsscenariet inte är att kvantiteten i broadcast minskar, utan att det svenskspråkiga innehållet blir ointressant, otillgängligt och irrelevant.

  • Svar: Vegas uppdrag brett

    I HBL 28.1 kritiserar Wilhelm Kvist musikutbudet på Yle Radio Vega. Kaj Backman, programchef på Yle Radio Vega och Yle X3M, svarar att Vegas uppgift är att finnas till för en bred publik med blandade intressen, varierande smak och olika behov, både när det gäller det talade innehållet och den spelade musiken.

  • Svar: Svenska Yles riktlinjer

    På insändarplats i Västra Nyland (24.12) anser en skribent att Svenska Yle inte tillåter kritiska inlägg på sin webbplats. Mediechef Carin Göthelid svarar att Svenska Yle välkomnar dialog och debatt, men följer riktlinjer för kommentarerna.

  • Svar: Om Yles stora uppdrag

    Yles kommunikationsdirektör Reija Hyvärinen kommenterar Iltalehtis ledare (14.1) om rapporten Ylen Suuri tehtävä (fritt översatt Yles Stora Uppdrag) som publicerades 5.1, Enligt Hyvärinen erbjuder rapporten ett perspektiv på den brytningstid medierna befijnner sig i just nu. Samtidigt påminner Hyvärinen att det är frågan om en rapport som betalts av kommersiella medier och tidningar, och alltså inte frågan om en objektiv granskning av mediernas situation.

  • Över 400 000 sidvisningar på årets mest lästa artikel

    En text som resonerar kring barn och sociala medier blev årets mest lästa artikel på Svenska.yle.fi. På topplistan för 2014 finns också ett inträdesprov, en kolumn om barnuppfostran och en artikel om humorgruppen KAJ:s webbjulkalender.

  • Arenan populär bland finländare i Spanien

    Finländarna i Spanien är den grupp utlandsfinländare som tittar och lyssnar mest på Arenan. Antalet program, klipp och direktsändningar som startas från Spanien är 50 000 i veckan.

  • Insändare: Godtyckligt av SVT

    En tittare reagerar på ändringar i tablån.

    På insändarplats i Västra Nyland förundrar sig en tittare över att förhandsuppgifterna om SVT Worlds program inte alltid stämmer.

  • Buu-klubben görs också i Vasa

    Alex Fager, genrechef på Svenska Yle, svarar på insändare.

    Antonia Ringbom, Niklas Gerkman, Cecilia Paul, Agneta Lindroos och Pernilla Finne uttrycker i en insändare (Hbl 2.12.2014) sin upprördhet över att en av BUU-klubbsledarna inte kommer att jobba med BUU-klubben nästa år. Alex Fager som är genrechef på Svenska Yle berättar att Buu-klubben nästa år delvis görs i Vasa.