Hoppa till huvudinnehåll

"Det finns betydligt farligare ämnen på gummihjul än sopor"

Björn Peltonen, tekniks chef, för Västra hamnen i Hangö
Björn Peltonen tycker att det är synd att alla sopor inte kan brännas i Finland. Energi är pengar. Björn Peltonen, tekniks chef, för Västra hamnen i Hangö Bild: Yle/Erika Lindroos björn peltonen

En del av Åbos sopor körs med båt från Hangö över till Estland. Projektet inleddes i höstas och ska hjälpa oss att minska mängden avfall på våra soptippar.


Björn Peltonen som är teknisk chef för Västra hamnen i Hangö berättar hur det går till.

- Soporna lastas på lastbilar i Åbo och körs sedan hit ner till Västra hamnen i Hangö och på kvällen åker fraktfartyget över till Estland. När de har kommit fram så förbränns soporna och producerar då samtidigt både el och fjärrvärme.

Orsaken till att soporna inte kan förbrännas i Finland är för att våra finländska förbränningsverk har för liten kapacitet. Tidigare har man också kört över sopor till Sverige. Om de här soporna inte skulle åka över till Estland skulle de bara bli liggande på en soptipp. Det gör båttransporten till ett betydligt miljövänligare alternativ. Peltonen tycker det är synd att det här inte kan skötas hemma i Finland.

- Det är ju fråga om energi och för all energi får man pengar. Sverige och Estland ligger steget före med det här. Vi borde också kunna återvinna våra sopor i större utsträckning än vi gör nu. Det är ju i det här fallet också fråga om ganska stora mängder. Varje vardag åker i medeltal åtta lastbilar fulla med sopor över till Estland.

Finns farligare saker att transportera

Trots att det är fråga om stora mängder avfall märks det ändå inte vilken lastbil som innehåller sopor och vilken som är utan. Lastbilarna är vältäckta och soporna lämnar inte lastbilen en enda gång under resan. De kör ombord på fartyget precis på samma sätt som vanliga personbilar gör på båten till Sverige. Peltonen har inte heller hört några klagomål från allmänheten.

- Jag tror att ingen ens vetat om det. Det kommer ju allt möjligt gods hit till hamnen. Jag tycker personligen ändå att det finns betydligt farligare ämnen på gummihjul än sopor.

Kunde skötas i Koverharhamnen också

Om det skulle bli problem med soptransporterna kan Peltonen tänka sig att man kunde flytta dem till hamnen i Koverhar i stället. Han påpekar ändå att det är staden beslut.

- Vi äger inte hamnen i Koverhar. Det är Hangö stads sak att avgöra om de i framtiden eventuellt kan tänka sig att köpa upp området eller inte. Just nu är vi i behov av mera utrymme så Koverhar hamnen kunde ju kanske vara en lösning på det problemet också.

Text: Erika Lindroos

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland