Hoppa till huvudinnehåll

Hur står det till med din bålstabilitet?

Tempolopp i Åbo
Starka och stabila muskler i bålen är viktigt för såväl cyklister som triathlonister Tempolopp i Åbo Bild: Yle/Andy Ödman pääsiäisajot

I triathlon är bålstyrkan och -stabiliteten viktig i alla tre delmoment: simning, cykling och löpning. En stabil och stark bål hjälper också till att förhindra ryggproblem med mera. Det finns ett test med vilket alla där hemma kan kontrollera hur det står till med den egna bålstabiliteten. Utgångsläget i testet är det som i folkmun kallas plankan.

Testet som har det långa och ståtliga namnet: Bålstabilitet i stödstående fram på armbågar (Core Muscle Strength and Stability Test) bedömmer bålens inre muskulaturs förmåga att stabilisera bålen vid stödtående fram på armbågarna i olika positioner. Karaktäristiskt för muskler som stabiliserar bålen är att de ligger djupt, har långsam fibertyp, är aktiva under uthållighetsarbete, tenderar att försvagas vid felaktig träning samt att de aktiveras vid låg belastning.

För att göra testet behövs endast ett tidtagarur. Har man tillgång till en gymnastikmatta och någon som kan ta tid är det förstås bra.

Mitt triathlon redaktionens Jontti Granbacka och Anki Virkama visar här hur testet går till:

Så nu är det din tur att testa vilken nivå mellan 1-8 din bålstabilitet håller. Då testpersonen inte längre kan hålla en korrekt kroppsposition avbryts testet. Kan man hålla en korrekt kroppsposition hela testet är det ett resultat som visar på mycket god bålstabilitet. De olika övningarna i testet är även utmärkta träningsövningar för att utveckla bålstabiliteten.

Redaktionen utmanar att testa plankan. Var gör du plankan, fota och publicera bilden på Instagram med #yletriathlon. Intressant att se hur många plankor som dyker upp!?

Mitt triathlon redaktionen har också lagt upp ett klipp med flera övningar som förbättrar bålstabiliteten.

Skip Instagram post


Skip Instagram post

Skip Instagram post
View this post on Instagram

Fem minuter av min tid. #yletriathlon #plankan @yletriathlon

A post shared by Tommy Wallin (@tommyfrankgustavwasa) on

Nyligen publicerat - Hälsa