Hoppa till huvudinnehåll

Konferens om islam i skolan

Docent Jenny Berglund, lektor Jonas Otterbeck och lektor Mårten Björkgren deltar i konferens om lärare och islam i skolan.
Jenny Berglund, Jonas Otterbeck och Mårten Björkgren deltar i en konferens om islam i skolan Docent Jenny Berglund, lektor Jonas Otterbeck och lektor Mårten Björkgren deltar i konferens om lärare och islam i skolan. Bild: Yle/ Malin Hulkki jonas otterbeck

Det behövs en större beredskap att möta det mångkulturella samhället i skolan. Det säger lektor Mårten Björkgren vid Åbo Akademi i Vasa. På torsdag samlas lärare, studerande och forskare till konferens i Vasa för att lära sig mer om islam i skolan.

Utmaningarna för skolan är varierande. Det finns så många föreställningar om muslimer som fås via media, via filmer. Är man inte van att möta de här människorna från en annan kultur lägger man in alla sina föreställningarna i mötet. Det handlar också om ett möte inom en själv och de värderingar man har, säger Jonas Otterbeck, lektor i islamologi vid Lunds universitet.


Allmänbildningen och kunskapen om islam kunde bli mycket bättre. Och läroböckerna är av skiftande kvalitet. Otterbeck tar Malmö som exempel, där hälften av eleverna i en klass kan ha muslimsk bakgrund. I de äldre läroböckerna är islam inte inkluderat i vårt nordiska samhälle.

Föråldrade läromedel

- Det kan bli olyckligt och uppstå en konstig situation om läroböckerna inte förmår inkludera människor i ett större "vi". Det är inte bara vi lutheraner eller vi i Svenska kyrkan. Det finns en mångfald som är ett "vi" i klassrummet, säger Otterbeck. Men det kommer nya läromedel också. Och många lärare, speciellt i gymnasiet och högstadiet, är mycket kunniga och uppdaterade. De letar fram information på nätet själva och undviker läromedlen.

De kulturkrockar som oftast kan uppstå i skolsammanhang handlar om kön, dvs. föreställningarna om hur man lever som man och kvinna, om ledigheter vid religiösa högtider, fasta och klädsel. Ledigheter vid muslimska högtider borde inte vara ett problem, säger Jenny Berglund, som är lektor i religionsvetenskap vid Södertörns högskola.

- Elever är ju lediga för andra ändamål också.

Viktigt är att komma ihåg att den muslimska befolkningen är väldigt heterogen. Det finns sunnimuslimer, shiamuslimer och fler mindre grupper.

- Ett pedagogiskt problem är att man ställer islam som en enhet som motsvarar Svenska kyrkan istället för att ställa den mot kristendomen med alla dess inriktningar. Vi gör en homogen massa av islam när det ändå är enorm skillnad inom religionen, säger Jonas Otterbeck.

Muslimska friskolor sjunger Den blomstertid nu kommer

Jenny Berglund har gjort fältarbete vid ett antal muslimska friskolor i Sverige och märkt att flera av dem sjöng psalmen "Den blomstertid nu kommer" på skolavslutningen. Det visar att den debatt som blossade upp förra veckan inte handlar om andra religionsinriktningar.

- Min erfarenhet säger att det främst är religionslösa och ateister som protesterar mot religiösa inslag i skolan, säger Jonas Otterbeck.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten