Hoppa till huvudinnehåll

Ny tjänst i Jyväskylä gav var tredje långtidsarbetslös jobb

Långtidsarbetslös i Jyväskylä fick fast anställning.
Drygt 200 långtidsarbetslösa som vände sig till På jobb i Jyväskylä i fjol fick jobb. Tarja Tenhunen är en av dem. Långtidsarbetslös i Jyväskylä fick fast anställning. tarja tenhunen

Långtidsarbetslöshet är ett kraftigt växande problem runtom i landet. Men samtidigt finns det nya metoder som effektivt hjälper personer som har varit länge utan jobb att hitta ett.

Erja Lindberg på Kommunförbundet
Erja Lindberg är generalsekreterare för det såkallade kommunförsöket, där ett sextiotal kommuner testar sätt som kan hjälpa långtidsarbetslösa. Erja Lindberg på Kommunförbundet erja lindberg
Vi befinner oss på Kommunförbundet i Helsingfors. Erja Lindberg jobbar här och grubblar på olika sätt att hjälpa långtidsarbetslösa på. Och hon har faktiskt lagt märke till en modell som verkar fungera väl. Mer om den lite längre ned.

Lindberg, som har jobbat med arbetslöshetsfrågor i mer än 20 år, säger att det är viktigt att minska långtidsarbetslösheten så att misstagen från den djupa lågkonjunkturen på 90-talet inte ska upprepas.

- Utan specialkunnande eller hög utbildning i bakfickan är det allt oftare svårt att få arbete, kommenterar hon.

20 000 fler långtidsarbetslösa

Men en hög utbildning är heller ingen garanti – i Nyland har till exempel en fjärdedel av de långtidsarbetslösa en examen från ett universitet eller en högskola.

Bild: Yle arbetssökande ung person
I hela landet finns det mer än 80 000 arbetssökande som har sökt jobb i mer än ett år; det är 20 000 fler än för ett år sedan.

- Men samtidigt finns det en hel del lediga jobb. Det är en intressant situation.

Nyckeln är förstås att matcha arbetssökande med arbetsgivare. Men det är lättare sagt än gjort eftersom flera arbets- och näringsbyråer är överbelastade med arbetssökande. Lindberg på Kommunförbundet är kritisk till det här.

- Det är en stor utmaning för arbets- och näringsbyråerna att betjäna de långtidsarbetslösa, som ofta behöver en hel del personlig rådgivning, säger Lindberg.

Flera av de här byråerna har satt lapp på luckan, personal som går i pension ersätts inte och tjänsterna flyttar allt mer ut på nätet.

Jyväskylä-modellen lovordas

Men enligt Kommunförbundet har man i Jyväskylä tagit fram en ny metod som har gett många långvarigt arbetslösa jobb.

Anu Laasanen
Anu Laasanen jobbar som serviceansvarig på tjänsten Töihin (På jobb) i Jyväskylä. Anu Laasanen töihin
Vid tjänsten Töihin – fritt översatt ”På jobb” - arbetar 16 personer med att hjälpa personer som har varit arbetslösa länge och som inte har lyckats få jobb via arbets- och näringsbyrån. Anu Laasanen är serviceansvarig här.

- När kunden kommer till oss så ser vi till att personen har rätt attityd, det vill säga att han eller hon är villig att satsa på jobbsökandet; det är nämligen ett jobb i sig. Vi kan hjälpa till, men sist och slutligen är det alltid upp till kunden.

Det som är speciellt för På jobb-tjänsten är att de har ett par anställda som hela tiden aktivt är i kontakt med företag i näromgivningen.

- I dagens läge talas det om stress i så gott som varje företag, stressen har ökat och det är en läckerbit för oss, för stressen kan leda till en ny arbetsplats, förklarar Laasanen.

Konkret resultat

Och de har faktiskt skapat arbetsplatser i stora mängder. Var tredje långtidsarbetslös som vände sig till På jobb i Jyväskylä i fjol - alltså 204 av 645 personer - fick ett arbete.

54% fick tidsbundna kontrakt på minst sex månader och 16% var fasta anställningar. 30% fick kontrakt på under 6 månader.

Maria el Said och Mia Friman hjälper långtidsarbetslösa.
Maria el Said och Mia Friman hjälper långtidsarbetslösa. Maria el Said och Mia Friman hjälper långtidsarbetslösa. mia friman
Företagskoordinator Mia Friman berättar att det ofta är så att arbetsgivaren inte först inser att han eller hon skulle behöva nyanställa.

- Men sen när vi väl sitter vid förhandlingsbordet och berättar om fördelarna med att anställa en långtidsarbetslös, att företaget då får statligt lönestöd på 700 euro i sex månader. Då blir arbetsgivaren i många fall intresserad.

Dessutom kan stödpersonen betona den arbetssökandes goda sidor och egenskaper och förklara varför han eller hon är lämplig för ett visst jobb.

- Arbetsgivaren är också min viktiga kund som jag är mån om. Jag ärlig gentemot honom eller henne, och jag håller kontakten. Och den som anställer en långtidsarbetslös anställer gärna en till i ett senare skede, och sen ytterligare en, och så vidare, fortsätter Friman.

Många företag är intresserade

Heikki Laasanen är företagskoordinator och håller aktivt kontakt med arbetsgivare.
Heikki Laasanen är företagskoordinator och håller aktivt kontakt med arbetsgivare. Heikki Laasanen är företagskoordinator och håller aktivt kontakt med arbetsgivare. heikki laasanen
Friman och hennes kollega Heikki Laasanen har under det senaste året lyckats få långtidsarbetslösa jobb på företag runtom i Jyväskylä. Listan är lång: forskningsorganisationen VTT, butikskedjan Citymarket, NTM-centralen, Jyväskylä äventyrspark Peukkula, bilföretaget Delta, äldreboenden, daghem och så vidare.

Tarja Tenhunen saltar potatisen i lunchrestaurangen Sammon kotilounas kök. Hon var arbetslös i mer än ett år, men har nu en fast anställning här. Arbets- och näringsbyrån i Jyväskylä lyckades inte rekommendera något lämpligt jobb åt henne och hade inte så mycket tid för att handleda henne. Men sedan fick hon hjälp av På jobb-tjänsten.

- Det var en jättebra service. En stödperson kom till exempel med på min arbetsintervju och det var till stor hjälp för mig. Jag blev mer modig då, förklarar hon. Att få jobb på lunchrestaurangen var en stor lättnad.

”Oväntat lätt”

Tuula Nokelainen driver en lunchrestaurang i Jyväskylä.
Tuula Nokelainen driver en lunchrestaurang i Jyväskylä. Tuula Nokelainen driver en lunchrestaurang i Jyväskylä. sammon kotilounas
Hon säger att hon var lite förundrad till att börja med - att hur det kunde gå så här bra.

- Jag hade inte arbetserfarenhet från den här branschen sedan tidigare men min attityd var tydligen rätt, säger hon.

Hennes chef, företagaren Tuula Nokelainen, är också nöjd - både med Tenhunen och med hur lätt det var att anställa henne, eftersom stödpersonen från På jobb skötte all byråkrati.

- Det var helt idealiskt, man behövde inte fylla i några papper, utan bara skriva under dem. Jag fick också snabbt svar på alla mina frågor. Vi företagare har vanligen så mycket att göra att det var skönt att inte behöva satsa tid på praktiska detaljer.

Modell för övriga Finland

Nokelainen tror att den här typens arbetsförmedling kunde fungera väl också på andra orter.

- Det skulle gynna hela samhället, menar hon.

I början av år 2016 ska regeringen besluta hur arbetsförmedlingen ska ske i framtiden. Enligt Kommunförbundet är det fullt möjligt att På jobb-servicen i Jyväskylä då blir en fungerande modell man går in för i hela landet.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes