Hoppa till huvudinnehåll

Ekenäs sjuktransport: Bilarna är inte i dåligt skick

Två av ambulanserna vid Ekenäs Sjuktransport i stationen i Karis.
Två av ambulanserna vid Ekenäs sjuktransport i stationen i Karis. Två av ambulanserna vid Ekenäs Sjuktransport i stationen i Karis. Bild: Yle/Tove Virta ekenäs sjuktransport ambulanser


Ekenäs sjuktransport, som sköter bland annat den akuta sjukvården i Ingå och Raseborg, har fått kritik. En del av den gäller bilarnas dåliga skick. Dennis Beilinson är operativ chef på Ekenäs sjuktransport. Han kommenterar skicket så här:
- Alla bilar kan få fel. Vi kör 680 000 km per år. Vi servar dem dagligen och jag skulle säga att de är i ganska bra skick.

På ett personalmöte där Yle Västnyland deltog ställde Beilinson frågan till personalen om bilarnas skick på något sätt har äventyrat patientsäkerheten. Nej, ingen tyckte att patientsäkerheten lidit, men bilarna har haft sådana fel som Yle Västnylands källor berättat om. Exempelvis redogjorde Beilinson på mötet själv för hur kylarvätska och olja blandats, men påpekade också att det varit ofarligt. Bilarna har inte heller alltid startat, men det ansvaret lade Beilison på personalen som borde ha lagt laddningskabeln i väggen kvällen innan men inte gjort det.

- Bilarna behöver laddas över natten. Men misstag händer. Till min kännedom har inget sådant kommit som äventyrat patientsäkerheten, sade Beilinson.

Bilar repareras i snabb takt då det är möjligt

Företaget har också kritiserats för att inte åtgärda fel tillräckligt snabbt då det visat sig att bilarna har brister.

- Vi åtgärdar bilarna direkt. Samma dag eller natt har vi en som reparerar bilarna - om det finns delar i landet, säger Beilinson.

Att det inte alltid finns delar kan alltså fördröja reparationerna. Beilisons dotter Johanna Beilison äger tillsammans med Roger Rehnström flertalet aktier i Ekenäs sjuktransport. Rehnström, som också är verkställande direktör, säger att det alltid finns reservbilar om någon bil måste repareras:

- Det här betyder inte att vi under den tiden en bil repareras har en bil borta. Vi har flere bilar där det bara är att vrida om nyckeln, säger Rehnström.

Inget problem med bilar från Nederländerna

Att det skulle vara några problem med att bilarna är från Nederländena förstår inte Beilinson.
- Vi har både gamla och nya bilar från Nederländerna, men alla är i skick.

Vi kan inte göra något åt kontaktproblemen

Ekenäs sjuktransport kritiseras också för att tidvis ha problem med defibrillatorerna på så sätt att det inte gått att sända hjärtfilm. Den operativa chefen Beilinson säger att det står utanför företagets makt att göra något åt den saken mer än att exempelvis ha alla finska telefonbolags telefonkort.

- Apparaten skickar iväg som den ska, men har den inte kontakt så har den inte. Signalerna går via gsm-nätet och vi har inget att göra med det. Det är hela landets bekymmer.

Lagen om patientens ställning och rättigheter lägger också stora begränsningar för hur det går att skicka information. Problemet finns alltså, men på personalmötet sade en att det är samma problem med att sända på vilket företag de än jobbat.

Har det funnits nära-ögat situationer på grund av tekniska problem?

-Nej. Med den utbildning som finns idag så kan du inte bli med tummen mitt i handen om apparaten inte kan skicka. Då måste var och en kunna så mycket att den muntligt per telefon kan ge konsultering, säger Rehnström.

Varför tror du att de personer vi talat med är oroliga?
- Ingen, aning, politik.

Bilarna har värme

Yle Västnylands källor var också kritiska mot att bilarna inte alltid står i ett garage, speciellt i Ingå. Då bilarna står ute leder det till att medicinerna blir för kalla.

- Alla bilarna har värme. Det är plus 18 grader inne i bilen. Om det inte är 18 grader hänger ligger ansvaret på vår medicinansvariga. Mer kan vi inte göra, säger Beilinson.

- Och det som ska vara kallt finns i kylskåp i plus sex grader, tillägger Rehnström.

Vi är ansvarsfulla

Men ytterst är det ju Beilinson och Rehnström som bär det största ansvaret. Tycker ni att har ni tagit det ansvaret?
- Definitivt, säger Rehnström.
- Absolut. Varje morgon måste personalen gå igenom bilarna och utrustningen. Enligt 9001-certifikat har vi en lista som den checkar att allt ska vara i skick. Vi kan inte göra mer. Det är personalen som kollar, säger Dennis Beilinson.

Ekenäs sjuktransports personal har ett par gånger utretts för vårdfel, men har aldrig dömts för något.

Den operativa chefen Dennis Beilinson har efter publicering skickat ett brev till redaktionen. Yle Västnyland väljer (onsdag 9.4 kl 12.45) att komplettera den här artikeln med uppgifter ur det brevet.

- Vi har själv reparerat bilarna endast om lokala företag haft bråttom och om servicen annars hade fördröjts. Bilarna underhålls och besiktas regelbundet, två personer följer med detta i vårt företag.

Angående att den nya bilen i Ingå bytts ut mot en annan bil:
- Det är sant eftersom bilen var med om en älgkrock och den var på årsservice varefter den återvände till Ingå.

Om bilarna som köpts från Nederländerna:
- Bilarna har på inget vis tagits ur bruk i Holland på grund av deras skick. Som exempel har våra stora Ford e 350-ambulanser varit för stora för Amsterdams gator och vi fick köpa dem billigt som lite körda, 120 000-160 000 kilometer. De begagnade bilarna från Holland är på det stora hela till och med i bättre skick än den inhemska bilarna.

Usla ambulanser med vårdutrustning som krånglar
Osakligheter mot ambulanspersonalen
Ekenäs sjuktransport: Vi blir svartmålade
Ansvarsläkaren tar inte ställning till ambulansproblem

Läs också