Hoppa till huvudinnehåll

Richard Strauss - En nyskapande traditionalist

hemma hos Richard Strauss
hemma hos Richard Strauss Bild: Wikimedia Commons ("no known restrictions") richard strauss

Efter andra världskriget beskylldes Richard Strauss för att ha varit nazistisk medlöpare och för att ha skrivit otidsenlig musik för en småborgerlig operapublik.

Strauss radikala och erotiska opera Salome ( 1906 ) och den expressionistiska uppföljaren Elektra (1909) hade i alla avseenden varit chockerande och nydanande. Men musikvetarna beskyllde den bayerske tonsättaren för att ha övergivit modernismen med Rosenkavaljeren (1911) och alla därpåföljande operor.

Albert Ehrnrooths program undersöker hur Richard Strauss utvecklades från en senromantisk, av Wagner påverkad, tonsättare till en av atonalitetens främsta förespråkare. Ehrnrooth ifrågasätter också om Strauss verkligen kan
beskyllas för att i sina operor ha återvänt till senromantikens eskapism. Man kan påstå att Strauss tvärtom finner en helt egen stil som är till lika delar traditionell och nyskapande,

Richard Strauss, avantgardismens småborgerliga hjälte. Redaktör: Albert Ehrnrooth. Ljudteknik: Lindyanne Ehrnrooth.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje