Hoppa till huvudinnehåll

Det dolda sockret

Ann Fernholm intervjuas av Kjell Lindroos på Spotlight
Vetenskapsjournalisten Ann Fernholm intervjuas av Spotlight Ann Fernholm intervjuas av Kjell Lindroos på Spotlight Bild: Yle/Mike Toivonen vetenskapsjournalist

- Hittills har vi tänkt på socker som onödiga kalorier. Men nu visar ny forskning att socker är direkt skadligt för kroppen. Det säger vetenskapsjournalisten Ann Fernholm. Stora doser vitt socker kan leda till fettbildning i levern och bidra till så kallad fettlever.

När Ann Fernholm härförleden publicerade boken ”Ett sötare blod”, ville hon varna för de hälsoeffekter som ett stort intag av framför allt vitt socker innebär. Det vita sockret är uppbyggt av monosackariderna glukos och fruktos. Och det är framför allt fruktos (fruktsocker) som nu i allt högre utsträckning ifrågasätts i forskarkretsar.

- Om vi ser på ämnesomsättningen så är vi inte vana att ta hand om fruktos i stora mängder. Det går in i levern där det lätt bildas fett, berättar Fernholm, som själv har disputerat i molekylär bioteknik.

Skippa det onödiga

Eftersom fruktos också kallas fruktsocker tror många att större delen av den fruktos vi konsumerar kommer just från frukter. Men det är värt att notera att det egentligen inte finns så stora mängder fruktos just i frukt. Eftersom vanligt vitt socker alltså till hälften består av fruktos (andra hälften består av glukos) är det vanligtvis den vägen vi får i oss fruktos.

- Största källan av fruktos är godis, läsk och kakor. Om vi skippar de här sakerna och de värsta frukostflingorna och sötad yoghurt klarar vi av det som finns i allt annat, även om det mesta av sockret är onödigt, säger Ann Fernholm.

Sockerfällor

För att hitta det mer eller mindre dolda sockret i våra livsmedel inhandlar jag ett par kassar med juice, kex, mjölkprodukter, godis och annat och styr stegen mot Institutet för hälsa och välfärd, THL. Där går specialforskare Heli Kuusipalo igenom varorna.

- I den här juiceförpackningen på en liter finns det sammanlagt 40 sockerbitar, säger Heli Kuusipalo när hon läser varudeklarationen. I energidricka finns det ännu mera socker; en liten burk (0,33 liter) innehåller långt över 30 gram socker, alltså ca 15 sockerbitar.

(Sockerbitar varierar i storlek; de som vi använde vägde 2,6 gram per styck).

Det är uttryckligen socker i flytande form som Heli Kuusipalo vill höja ett varningens finger för. Den vägen får särskilt barn och ungdomar i sig alltför mycket socker.

- Det dolda sockret när vi talar om de yngsta barnen finns särskilt i saft och yoghurt, säger Kuusipalo. Ungdomarna dricker läsk och energidricka och äter godis.

Heli Kuusipalo träffar Kjell Lindroos på Spotlight
Heli Kuusipalo gör sig klar att analysera Spotlights matkassar Heli Kuusipalo träffar Kjell Lindroos på Spotlight Bild: Yle/Antti Lempiäinen heli kuusipalo

Höjt blodsocker

Och så plockar hon fram en liten burk smaksatt yoghurt på 150 gram och räknar mängden socker i den omvandlat till sockerbitar.

- Här finns det 8 sockerbitar. Och i den här chokladstången på 47 gram består 33 gram av socker, tillägger Kuusipalo; det är lika med 13 sockerbitar.

Att jämföra med världshälsoorganisationen WHO:s utspel nyligen. Man skulle vilja minska det dagliga intaget av socker till 25 gram eller ca 10 sockerbitar. Enligt nuvarande rekommendationer hos oss borde det dagliga sockerintaget inte överstiga 50 gram, alltså 20 sockerbitar.

- Om det finns någon produkt som jag skulle vilja ta bort från butikshyllorna är det t.ex. billiga kexsorter med dåliga ingredienser. De tar inte bort hungern, men höjer blodsockret. Mat av dålig kvalitet är ofta billig, slår Kuusipalo fast samtidigt som hon fingrar på en kexförpackning som kostar 99 cent.

Tillred maten själv

- Det dolda sockret finns överallt, säger Elisabeth Eriksson, sakkunnig i huslig ekonomi vid Marthaförbundet. Salladssåser, yoghurtar, smoothies, chicken nuggets, vissa brödsorter, påssoppor, såser. Industrimaten överlag innehåller tillsatt socker.

Men det finns en enkel metod att åtgärda problemet.

- Om du tillreder maten själv kan du avgöra hur mycket socker där finns, säger Eriksson samtidigt som hon sveper ihop en smoothie bestående av frusna jordgubbar, blåbär, surmjölk och till slut en banan för sötmans skull. Det känns som om det vore det enda i dagens läge som fungerar.

Elisabeth Eriksson har lagt märke till ett intressant fenomen i samband med Marthaförbundets matlagningskurser.

- Många är inte längre vana med rena smaker; det är som om vi skulle ha ett medfött tycke för sött. Vi borde egentligen öva oss på beskor och syror igen.

Och för den som vill hitta det dolda sockret på matvarornas varudeklarationer ger hon ett tips:

- De råvaror i innehållsförteckningen som slutar med ändelsen –os tenderar att vara socker av något slag. Glukos, fruktos, maltos, laktos…

Sockerkonsumtionen på bra nivå

Livsmedelsexpert Mari Jääskeläinen på Livsmedelsindustriförbundet tycker att socker är en verkligt bra råvara som ger konsistens och smak. Och sockerkonsumtionen behöver enligt henne inte gå ner i vårt land. I dagsläget konsumerar finländaren i snitt kring 30 kg socker per år.

- Nej, vi befinner oss i ett optimalt läge, svarar Mari Jääskeläinen.

Hon är inte heller orolig för de varningar från vissa forskare om fruktosens inverkan på levern, den så kallade fettlevern.

Bild på Mari Jääskeläinen, livsmedelsexpert
Mari Jääskeläinen Bild på Mari Jääskeläinen, livsmedelsexpert Bild: Yle/Antti Lempiäinen livsmedelsindustriförbundet

- Vi får i oss fruktos på ett naturligt sätt från frukt hela tiden; det är inte farligt. Jag skulle därför förhålla mig något avvaktande till de här varningarna. Så länge man konsumerar fruktos med måtta finns det inga bevis för att det skulle vara farligt, konstaterar Mari Jääskeläinen på Livsmedelsindustriförbundet.

Begreppet dolt socker anser hon inte heller vara helt lyckat.

- Man ser allt socker på innehållsförteckningen. Det handlar inte om att det sätts dit i smyg. Sockret som finns i livsmedlet har alltid en uppgift; det läggs inte i någon produkt i onödan.

Fettlever

Men Ann Fernholm insisterar att de nya forskningsrönen som varnar för fettlever bör tas på allvar.

- Det finns ungefär 5 gram socker i blodet; det behövs alltså två sockerbitar för att mätta blodet med socker. Efter det måste kroppen lägga undan sockret någon annanstans. Det bildas då glykogen i glykogendepåerna. Om du inte då har tränat din kropp måste levern göra om det till fett. Det är där det uppstår ett problem, fastslår vetenskapsjournalisten Ann Fernholm.

livsmedel innehållande mycket socker på ett bord
livsmedel innehållande mycket socker på ett bord Bild: Yle/Antti Lempiäinen sockerbitar

Läs också

Nyligen publicerat - Samhälle