Hoppa till huvudinnehåll

Din hårfärg kan avslöja mer än du tror

Johanna Skobe
Johanna Skobe är hjärnan bakom och ansiktet uppe på scenen under pjäsen "Having a blonde moment". Johanna Skobe Bild: Yle / Camilla Fagerholm johanna skobe

Alla har vi hört blondinskämt och fördomar om ”den dumma blondinen”. Men har du hört talas om Den Sagolika Blondinen eller Den Queerfeministiska Blondinen?

Uttrycket "having a blonde moment" används ofta för att beskriva när en person tappat konceptet eller inte riktigt hänger med. Det är också titeln på pjäsen som vill ifrågasätta klassiska fördomar om blondiner och lyfta fram olika typer av blondhet. Skådespelaren Johanna Skobe är hjärnan bakom idén, ansiktet på scenen och rösten till de olika rollerna i pjäsen Having a blonde moment. Där lyfter hon fram olika typer av blondiner som hon tillsammans med sin kollega kartlagt i vårt samhälle. Allt för att diskutera livet som blondin.

Maskerare som jobbar inom teatern brukar säga att 70 procent av en persons identitet utgörs av håret, sminket spelar inte så stor roll.

- Överlag läser vi in väldigt mycket om en människa från hårfärgen. Maskerare som jobbar inom teatern brukar säga att 70 procent av en persons identitet utgörs av håret, sminket spelar inte så stor roll. Din identitet avslöjas av frisyren, hårfärgen och hur du sköter ditt hår, säger Johanna Skobe.

Det blonda, Marilyn Monroe och sex

Marilyn Monroe
Marilyn Monroe är en av alla tiders största ikoner bland blondiner Marilyn Monroe Bild: YLE / Seppo Sarkkinen marilyn monroe berättar

Fördomar och stereotypier finns det visserligen om de flesta hårfärgerna, men blondhet kändes som ett speciellt viktigt ämne för Johanna att diskutera.

- Jag är själv blond och har alltid varit blond. När jag bodde i Frankrike fick jag höra en massa kommentarer om att jag måste vara lättfotad. Bara för att jag var blond. På grund av min hårfärg så upplevde många att det var fritt fram rent sexuellt.

Speciellt är ändå att det här fokuset på hårfärg gäller mest kvinnor och fungerar inte på samma sätt för män. Orsaken till skillnaden är rätt så enkel tror Johanna.

- Mycket handlar det om sex och hårfärgen förmedlar femininitet. I pjäsen tar jag också upp att romarriket använde blondiner som sexslavar, och det känns som det lever kvar i dagens samhälle till en viss del där ikoner som Marilyn Monroe har förevigat blondhet som en symbol för sexighet.


Musiken i pjäsen Having a blonde moment är gjord av Lisa Pedersen. Det här är en av låtarna som hörs på scenen.

"Blondering en symbol för klasstatus"

I pjäsen tar jag också upp att romarriket använde blondiner som sexslavar.

Blondhet är ändå inte så enkelt översatt i dag längre, utan vi kan hitta flera olika typer av blondhet. Enligt Johanna kan bara tonen av blondhet till och med stå för en klassindelning.

- Det finns den klassiska sagoprinsessan med det långa, vackra och naturligt blonda håret. Många blonderar sig i dag med slingor för att ge ett så naturligt intryck som möjligt. Det här är mer vanligt inom överklassen som aldrig skulle blondera sitt hår platinablont.

- Sedan har vi den stereotypiskt dumma blondinen, sexobjektet och platinablonda Marilyn Monroe. En tredje typ är också det queerblonda där man platinablonderar sitt hår men lämnar en mörk rotväxt som motreaktion till det blonda.

Klippningen också en identitet

Johanna är också noga med att påpeka att det här inte är medvetna kategoriseringar vi gör utan snarare något som vi gör undermedvetet. Det är inte heller bara tonen av blondhet som spelar roll enligt Johanna.

Sedan har vi den stereotypisk dumma blondinen, sexobjektet och platinablonda Marilyn Monroe.

- Jag har själv en kort blond frisyr som går att forma till en mohikan. Jag fick senare höra att det hemma (i Sverige) uppfattas som något slags queer-feministiskt ställningstagande. Frisyren avgör också mycket.

En del av stereotypierna kan kännas förlegade och blondinskämt får inte riktigt lika mycket genomslagskraft som för tio år sedan. Men vår fixering kring hårfärg som ett sätt att uttrycka vår identitet har enligt Johanna blivit tydligare.

- När jag jobbade på en gymnasieskola så reagerade jag starkt på att så gott som alla färgade håret. Så var det inte för tjugo år sedan när jag gick gymnasiet. Nu finns det så tydliga tecken på vilken identitet de unga vill söka sig till. Där fanns estettjejerna som färgade håret rött och svart, andra generationens invandrare höll sig till mörk hårfärg och sedan fanns det gruppen av klassiskt svenskt blonderade brudar.

Pjäsen Having a blonde moment besökte Pop Art House i Helsingfors 23.-24 april. Föreställningen fortsätter på Folkoperan i Stockholm. Mer om produktionen hittar du här.

Nyligen publicerat - X3M