Hoppa till huvudinnehåll

Hållbar turism är bra, men vad är det?

Anna Sörensson ser turister överallt
Anna Sörensson ser turister överallt Anna Sörensson ser turister överallt Bild: Yle/Linus Hoffman anna sörensson

Det sker en snabb tillväxt inom turismsektorn och därför behövs en mer hållbar turism, men folk menar väldigt olika saker med begreppet hållbar turism.

Det säger Anna Sörensson, som i dag tisdag disputerar för doktorsgraden vid Åbohanken vid Åbo Akademi. I sin avhandling frågar hon om turismen på europeiska turistdestinationer kan vara hållbar.

Enligt Sörensson består hållbar turism av en ekonomisk, en social och en miljömässig aspekt. De hänger ihop, men turistdestinationerna jobbar helst med en sak i taget.

I Åre och den åboländska skärgården är miljöfrågor givetvis viktiga, men än mer jobbar man med ekonomisk hållbarhet - att få turistorten att kunna fungera året om.

Rimini i Italien har länge varit en omtyckt turistort, tills sjön och naturen blev alltför nedsmutsade. Nu riktas allt intresse på miljöfrågor för att locka tillbaka turisterna.

I spanska Granada är Alhambra den stora turistfällan, och där värnar man om det kulturella arvet. Enligt Sörensson speglas det också hos turistföretagarna, så att social hållbarhet blivit det viktigaste. Att kunna erbjuda cykelturer där Ernest Hemingway gått och att kunna servera typisk lokal mat längs rutten. Miljöfrågor har inte alls lika stort intresse.

Anna Sörensson visar att turistföretagare som satsar på alla tre aspekter också har goda förutsättningar att klara sig på marknaden.

Däremot frågar kunderna sällan efter hållbar turism. Tvärtom är många hemma nog miljövänliga, men utomlands struntar de som turister i miljöfrågor och hållbara val.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland