Hoppa till huvudinnehåll

”Sången är felfri men kontakten till publiken saknas”

Softengine på Eurovisionsscenen.
Scenens LED-golv visar killarna i Softengine var de och deras instrument ska stå. Softengine på Eurovisionsscenen. Bild: EBU / Andreas Putting eurovision 2014

På lördag övade Softengine för andra gången på Eurovisionsscenen i Köpenhamn. Bandets killar var nöjda, men ESC-kommentatorn Eva Frantz märkte några saker som ännu kunde förbättras. Se video från repetitionen!

Softengine på Eurovision presskonferens.
Softengine på presskonferens. Softengine på Eurovision presskonferens. eurovision 2014

– Det låter jättebra och de är bra stylade. Men det är lite blekt. De är alla så ljusa och klädda grå-mörkt. Sångaren Topi Latukka har svårt att hålla ögonen öppna. Dessutom tycker jag att han är dåligt belyst, hans ansikte är lite i skugga hela tiden vilket gör att trots att han har ögonen lite öppna emellanåt så ser de ut som att han blundar, säger Eva Frantz.

Solistens problem att hålla ögonen öppna var den mest kommenterade saken på Twitter under bandets övningar.

Hoppa över Twitterpostning

Hoppa över Twitterpostning

Ögonen i fokus

Softengine på Eurovisionsscenen.
Henri Oskár spelar keyboard och tamburin Softengine på Eurovisionsscenen. Bild: EBU / Andreas Putting henri oskár
presskonferensen efteråt sade killarna att de nu var nöjda med hur allt såg ut. Alla problem från första övningen var fixade. Två journalister grillade Topi Latukka om varför han stängda ögonen. Han svarade dem att han den här gången koncentrerade sig på andra saker och att han tänker titta in i kameran då det gäller på torsdagen.

– Sången låter bra, just det är inget problem, säger Eva Frantz om övningarna. Synd att alla håller på med sin egen grej på scenen och interagerar väldigt lite. Basisten Eero Keskinen har tydligen sagt att han är bekväm med att röra sig på scenen så han får springa omkring lite, men de andra står nästan stilla. De är unga killar så jag tror folk kommer att förlåta det, Topis ögon är ett större problem.

Ungdomligt stylade

– Jag tycker om deras styling. De ser bekväma ut i sina kläder. I Tävlingen för ny musik UMK var en del bandmedlemmar snudd på överstylade, nu fungerar det bättre. Alla har sportiga men blazeraktiga kläder. De är klädda för sin ålder, säger Eva Frantz som i år kommenterar Eurovisionen för fjärde året i rad.

Eva Frantz säger att ljusshowen under Softengines nummer är snyggt men hon fick inte ännu helt rätt bild av vad publiken kommer att se i TV. Där hon stod under övningarna såg hon inte golvet och där händer det också saker.

– Det är jättesvårt att säga om Softengines chanser om att gå till final. Nu när man sett hur också tråkiga sånger får ett lyft av att ha en fin scenshow så blir det ännu svårare att avgöra. De som ser det som en sångtävling kommer att rösta på Softengine, och juryerna som borde förstå sig på musik borde gilla dem. Men de som vill ha show förstår den kanske inte, analyserar Eva Frantz.







Finländska delegationschefen Maija Aho jublade och var väldigt nöjd med Softengines övning.
Öppna Instagram-inlägget

Läs också