Hoppa till huvudinnehåll

För få kunder i Barösundsbutiken

Kund vid kassan i Barösunds butiken
För få personer handlar i butiken i Barösund. Kund vid kassan i Barösunds butiken Bild: Yle/Monica Slotte barösundsbutiken

Dålig lönsamhet och ett stort svinn gör att butiken i Barösund inte bär sig året om. Varuboden-Osla vill stänga butiken vintertid.

Enligt branschdirektör Bengt Vinberg har Varuboden-Osla inte erfarenhet av lika olönsamma butiker på annat håll i glesbygden.

- Visst har vi små orter men också en jämnare och högre försäljning. I Barösund kan inkomsterna vissa dagar ha stannat vid 150-200 euro. Vi har ett visst varusortiment som vi måste upprätthålla och det förekommer ett stort svinn då osålda produkter och färskvaror måste slängas.

Därför är färre öppethållningsdagar inte heller någon vettig lösning, menar Vinberg.


- Då är det ju ytterligare dagar som varorna får vänta och bli gamla. Att vintertid hålla öppet fem dagar i veckan är inte lönsamt ur personalsynpunkt.

Öppethållningstiderna är tänkta att betjäna kunder som kommer hem från jobbet, ändå är de redan kortare än på annat håll.

Förväntningar och avtal

Bengt Vinberg, kedjedirektör för Varuboden
Bengt Vinberg, branschdirektör vid Varuboden-Osla. Bengt Vinberg, kedjedirektör för Varuboden Bild: Yle/Oscar Romero vinberg bengt

För tillfället för Varuboden-Osla samarbetsförhandlingar med personalen. Man ska också diskutera situationen med byarådet på onsdag.

- Vi har ett avtal som gäller i ytterligare två år, sen får vi se hur allting utfaller. Vi är öppna för diskussion i möjligast god anda och öppna för nya lönsamma alternativ men för tillfället kan vi bara konstatera kalla fakta; det är väldigt olönsamma månader i Barösund mellan september och maj.

För fyra år sedan slöt fritidsbor och fast bosatta sig samman och bildade ett fastighetsbolag. Bolaget byggde en ny butiksfastighet istället för den gamla utdömda. Många satsade egna pengar och räknade med att butiken skulle vara tryggad året runt och en lång tid framöver.

- Aktieägarna är nog väl medvetna om det kontrakt vi har. Kontraktet löper i fem år, vi förbinder oss inte till någonting efter det. Men redan vid grundandet diskuterades möjligheten att anlita andra aktörer. I Barösund kan en privat företagare vara väl lämpad att sköta en sån här butik.

Modell från Bromarv?

I Bromarv betjänar bybutiken Skafferi Ett AB både ortsbor och sommargäster året om. Den fungerar som ett aktiebolag och ägs av två personer. Enligt Ragna-Lise Karlsson är kundkontakten och ett brett sortiment det viktigaste lockbetet.

Bybutiken i Bromarv. Bild: YLE/Tove Virta skafferi ett

- Man måste ha saker för att kunna sälja saker. Det måste finnas ett brett urval. Är det nånting vi inte har så far kunden vidare och köper allting från ett annat ställe.

Bromarvbutiken ingår i Tarmo-kedjan för självständiga köpmän. Varje butik bör hålla sig med ett mindre bassortiment som är givet men kan i övrigt fritt bygga upp sitt eget utbud och anlita vilka leverantörer man vill.

- Det är viktigt att bygga upp ett förtroende på orten och utnyttja lokala producenter och service nära till. Gör vi inte det så finns de ju inte kvar länge till.

Karlsson tycker det är extra skojigt att sommargästerna stannar till för att handla också på vintern. Det visar att butiken är viktig för dem. I Bromarv finns ett kundunderlag om 300 åretrunt-hushåll och ungefär 600 invånare. Sommartid, i synnerhet i juli, ligger siffran runt 3000.

Ragna-Lise har drivit butiken tillsammans med sin kollega sedan januari 2010. Hon delar gärna med sig av tips och goda råd till andra som försöker få en butik att bära sig i glesbygden.

- Det är viktigt att bevara bybutikerna och alltid lika synd om någon försvinner.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland