Hoppa till huvudinnehåll

Svårt att komma åt populära mobbare

Ung person står på trappa.
Ung person står på trappa. Bild: Yle / Peter Sjöholm grupptryck

Forskning visar att det förekommer mer mobbning i skolklasser där det finns populära elever. I de här fallen är det också svårare att komma åt mobbningen, säger forskaren Claire Garandeau vid Åbo universitet.

Forskaren Claire Garandeau.
Claire Garandeau Forskaren Claire Garandeau. Bild: Privat claire garandeau

- Genom att mobba upprätthåller populära elever sin popularitet. Därför är de inte motiverade att sluta med mobbningen, säger Garandeau.

Det finska antimobbningsprogrammet Kiva Skola har visat sig vara mycket effektivt då mobbarna inte är så populära. Men det behövs andra metoder för att komma åt de populära mobbarna.

Det är viktigt att lärarna känner till klassens interna hierarki och vem som är populär och vem som inte är det. Det ska man ta i beaktande då man exempelvis bildar grupper i klassen.

Läraren kan påverka stämningen i klassrummet

- Det finns studier som visar att läraren kan påverka hierarkin inom klassen. De flesta studier visar att läraren kan höja statusen för de mindre populära eleverna. Det kan bland annat göras genom att uppmuntra barnen att delta mer i klassrummet och genom att ge dem positiv feedback offentligt.

Arbetet med att motverka hierarkier är ändå inte svaret på hur man motverkar mobbning, påminner Garandeau. Mobbning är ett komplext fenomen som påverkas av många saker. Det här är ändå en aspekt som man ska ta i beaktande.

Viktigt att reagera!

Det viktigaste är att läraren på något sätt reagerar på mobbningen, oberoende av hur man gör det.

- Det är tyvärr allt för ofta som läraren ignorerar mobbningen och anser att det är fråga om normalt beteende mellan barn. Det finns lärare som anser att det inte är deras jobb att blanda sig i. Det är viktigt att lärarna känner igen mobbningen och ser skillnad mellan mobbning och mindre konflikter.

Det viktigaste är inte hur man reagerar, utan att man reagerar. Det visar Garandeaus studie. I undersökningen tog man upp frågan med mobbaren på två olika sätt.

Ena sättet var att konfrontera mobbaren. Då sade läraren tydligt till mobbaren att beteendet är oacceptabelt. Det andra sättet var att ta upp frågan utan att beskylla mobbaren. Istället försökte man få mobbaren att förstå hur den mobbade känner sig.

Båda sätten visade sig vara lika effektiva.

Garandeau disputerar i psykologi vid Åbo universitet på fredag.

Läs tiotals berättelser om mobbning: Här är berattelserna vi tiger om

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland