Hoppa till huvudinnehåll

Dyra frakter kan styra produktion till Finland

Stränga bankregler gör det svårare för många importföretag att finansiera långa frakter till Finland.
Fler företag kan flytta sin tillverkning i Fjärran östern till Finland eller Estland.

Bengt Westerholm, vd och styrelseordförande för Beweship.
Bengt Westerholm Bengt Westerholm, vd och styrelseordförande för Beweship. Bild: Yle beweship

På grund av finanskrisen tvingas bankerna i dag följa betydligt strängare regler än tidigare när det gäller hur mycket pengar de får låna ut. Bengt Westerholm är VD och styrelsordförande för fraktbolaget Beweship. Han säger att bankerna i dag kräver högre räntor då de ger lån till företag än tidigare. Det har lett till problem för företag som måste binda stora summor i importvaror under transporter till Finland.

- I dagens läge har man lagt om mycket produktion till Fjärran östern. Det betyder att man måste finansiera godset i Kina innan det finns på hemmamarknaden och man kan sälja det. Att transportera gods från Fjärran östern tar sex veckor, säger Bengt Westerholm.

Om bolaget ger 30 dagars betalningstid i Finland dröjer det lätt tio veckor innan företaget får tillbaka de pengar som det betalat i tillverkningslandet. Finländska företag som inte själva har tillräckligt med tillgångar har av tradition tagit banklån för att finansiera tillverkning i till exempel Kina, och sedan betalat tillbaka lånen när varorna har blivit sålda i Finland.

Nu är dessa lån dyrare och företagens säkerheter ofta mindre än förr. Det har lett till att många företag har svårt att få banklån. Ett alternativ är att ta ett slags snabblån för företag, men då är räntan betydligt högre än vid ett banklån.

- Företagen är snabba på att räkna ut årsräntan. Den kan stiga till 40-50 procent, och då ryggar många tillbaka, säger Bengt Westerholm.

Stigande oljepris och svaveldirektiv

En annan faktor som gör frakterna dyrare är oljepriset. På längre sikt verkar det stiga hela tiden. Bengt Westerholm tycker ändå att EU:s svaveldirektiv som träder i kraft vid årsskiftet är ett större omedelbart hot. Direktivet reglerar hurdant bränsle farttygen som trafikerar på Östersjön får använda.

- Man har spekulerat att exportindustrin får en kostnad som ligger allt mellan en halv och en och en halv miljard euro. De här siffrorna berättar redan att det inte finns några beräkningar som alla skulle vara överens om. Det beror på att ingen ännu vet hur det här kommer att lösas, säger Bengt Westerholm.

”Finland är ett örike”

Frakternas pris har en stor betydelse för Finland.

- Fraktbranschen står inför väldigt stora utmaningar. Vi är egentligen ett örike: Vi har Östersjön mellan oss och våra viktigaste exportmarknader i Centraleuropa. 85 % av Finlands export fraktas sjövägen. Det betyder att alla priser som har med frakt att göra är avgörande för hur vi utvecklas här, säger Bengt Wersterholm.

De dyrare frakterna är bara en faktor som höjer importvarornas pris. De stigande lönerna i Fjärran Östern har redan länge varit ett samtalsämne bland ekonomer. Många företag har redan flyttat produktion från till exempel Kina till ännu billigare länder. Men i takt med att frakterna blir dyrare förlorar också de i konkurrenskraft.

Bengt Westerholm lyfter gärna fram Helkama som flyttade tillverkningen av Jopo-cyklar från Taiwan tillbaka till Finland.

- Nu förändras spelplanen. Jag tror att vi på sikt kommer att se mera produktion som flyttas tillbaka till länder som Finland och Estland.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes