Hoppa till huvudinnehåll

Kommunerna jobbar för kustbanan

Kommunerna från Esbo västerut samarbetar med Nylands förbund i projektet "Rantarata nyt" (kustbanan nu). Bild: VR styrvagn

Kommunerna jobbar nog för kustbanan och andra järnvägsprojekt som är viktiga för dem. Det sade åtminstone stadsdirektörerna i Hangö och Raseborg som kommentar till diskussionen i Yle Västnylands morgonsändning på torsdagen (22.5).


Diskussionsdeltagarna Kaj Lindholm och Sjundeåpolitikern Merja Laaksonen (SFP) sade bland annat att de två städerna och Ingå inte deltar i diskussioner som ordnas om sådana frågor. Laaksonen sade att den tystnad som präglar Västnyland är skrämmande.

Raseborgs stadsdirektör Mårten Johansson säger att städerna nog jobbar för de frågor, som är viktiga för dem:

Kustbanan nu

Johansson nämner projektet ''Rantarata nyt'' (kustbanan nu) med Nylands förbund och kommunerna från Esbo västerut ända till Hangö. Tillsammans med järnvägsmyndigheterna strävar man efter att förbättra kapaciteten på kustbanan och göra trafiken Åbo-Helsingfors snabbare.

Mårten Johansson säger att det enda realistiska i dag är att utveckla kustbanan på bästa möjliga sätt. Alla stora investeringar inom trafiken görs kring Helsingfors och att man på andra områden måste koncentrera sig på att underhålla banorna så att tågen kan hålla tidtabellerna.

- Tillsammans med Nylands förbund och andra institutioner håller kommunerna med jämna mellanrum möten för att se till att det finns pengar för underhållet av banorna, säger Johansson.

Hangöbanans elektrifiering är viktigast

Den andra frågan som upptar mycket uppmärksamhet är elektrifieringen av Hangö-Hyvingebanan, den viktigaste näringspolitiska åtgärden för Hangö udd.

- Det är den satsning som det är mest realistiskt att få förverkligad, säger Johansson. Han säger också, att de frågor som ständigt tas upp med myndigheter är när det gäller trafik är Hangö hamn, elektrifieringen Hangö-Hyvinge och kustbanan.

I Hangö håller stadsdirektör Jouko Mäkinen med om att elektrifieringen av Hangö-Hyvingebana är det absolut viktigaste och att staden deltar i möten som är viktiga för dem. Han hänvisar till planen för trafikarrangemang, som innehåller de projekt som är viktiga för Hangö.

- I planen är dessa frågor mycket bra beaktade, säger han.

Aktivt i Lojo för persontrafik

I Lojo säger stadsdirektör Simo Juva att kustbanan är viktig också för Lojo, men aktivast jobbar staden för sin egen förbindelse med huvudstadsregionen.

- Lojo arbetar både på teknisk och politisk nivå för att garantera att det finns förutsättningar att förverkliga storprojektet, det nya spåret mellan Esbo, Lojo och Salo. Den finns med i landskapsplanerna för både Egentliga Finland och Nyland. Ingenting tekniskt eller miljömässigt ställer hinder, det som nu behövs är beslutet och pengarna, säger Juva.

Det som Lojo hoppas att förverkligas först, kanske på 2020-talet, är persontågsförbindelsen mellan Lojo och huvudstadsregionen. Men staden jobbar också för den snabba förbindelsen mellan Helsingfors och Åbo eftersom hela projektet också hjälper den första delen, det vill säga förbindelsen med huvudstadsregionen.

Artikel har korrigerats 23.5 kl. 9.45. Merja Laaksonen var felaktigt citerad. Hon sade att tystnaden är skrämmande och inte att hon skäms över tystnaden som vi felaktigt skrev i originaltexten som publicerads 23.5 kl. 6.43.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland