Hoppa till huvudinnehåll

Loppmarknaden har gjort en klassresa

Den nationella städdagen har ordnats för tredje gången, och är nu större än någonsin. Fem tusen torgstånd på över hundra orter visar tydligt att loppis-trenden bara fortsätter att växa - i synnerhet inom den medvetna medelklassen. Det här märks också på priserna som har skjutit i höjden.

Den nationella städdagen har ordnats för tredje gången, och i år är den större än någonsin - mycket tack vare det strålande vädret. Över fem tusen försäljningsstånd har anmält sig på över hundra orter, de flesta här i Helsingfors.

Amanda Mannström och Ellen Rajala har sålt sina gamla kläder på Fredrikstorget i Rödbergen enda sedan morgonen och är nöjda med försäljningen.

- Vi har städat ut alla våra gamla men fina kläder, och gör rum för att kunna köpa mera fina saker, säger Amanda Mannström.

Varför väljer ni att sälja era gamla saker istället för att donera dem till exempel till Fida?

- För det första är det ganska roligt att sälja här, man lär känna nya människor, men det förstås också roligt med en extra liten slant, konstaterar Ellen Rajala.

Amanda Mannström påpekar ändå snabbt att hon har bestämt sig för att donera de kläder hon inte lyckas sälja.

Samvetet renas för ny konsumtion

Att säljer bort gamla kläder känns skönt och renar samvetet. Dessutom skapar det mera utrymme i skåpen för nya saker, erkänner de båda. Men frågan är om det här leder till att man snabbt köper nya kläder igen och på det sättet bidrar till att öka konsumtionen?

- Tyvärr tror jag nog att det är på det viset, det skapas hål för nya saker. Men man kan ju försöka köpa second hand och fylla hålen med det. Då blir det en bra cirkel, säger Amanda Mannström.

- Jag tror också att man inser hur mycket onödigt man har, och kanske nästa gång inte köper så mycket, säger Ellen Rajala.

Vintage-varor för den medvetna medelklassen

Loppmarknader är trendigare än någonsin, vilket den populära städdagen vittnar om. Att köpa och sälja begagnat har vuxit fram som en egen konsumtionsnisch för den medvetna medelklassen. Det är inte längre gamla lumpor som säljs, utan ofta vintage produkter. Man kan säga att loppmarknaden har gjort en klassresa de senaste åren.

- Det har blivit trendigt med loppisar. Folk har blivit mera miljömedvetna och det är politiskt korrekt att stolt visa upp sina begagnade kläder, och det är inte det minsta pinsamt, konstaterar Amanda Mannström.

- Så var det kanske när man var liten, inflikar Ellen Rajala.

Förändringen inom loppiskulturen märks också på prisnivån.

- På Sandvikens lopptorg har priserna stigit otroligt mycket. Iittalas och Arabias produkter, som egentligen inte är så värdefulla, säljs nu för många tior. Det här är ju inte alls idén med loppisar, påpekar Amanda Mannström.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes