Hoppa till huvudinnehåll

Staten sålde Destia

Destialastbil
Destialastbil Bild: Yle lastbilar,Destia,statsbolag

Det statligt ägda vägbolaget Destia har sålts till investeringsbolaget Alhström Capital. Priset är 148 miljoner euro.

Statstrådet godkände affären redan i tisdags. Utvecklingsminister Pekka Haavisto (Grön) som ansvarar för statens ägarstyrning kommenterade på måndagen affären i sin blogg. Han skriver att Destia är verksam i en bransch där det finns många privata aktörer, och att det inte mera finns något skäl för staten att konkurrera med den privata sektorn om byggnadsverksamhet.

Destia grundades 2008 då det dåvarande Vägtrafikverket omvandlades till ett aktiebolag. Sedan dess har Destia varit helt i statens ägo. Destia bygger och underhåller vägar, broar, tunnlar, järnvägar och annan infrastruktur.

Staten säljer för att få pengar

Destia säljs som en del av strategin att sälja statlig egendom som regeringen beslöt om i rambudgetförhandlingarna. Pekka Haavisto skriver att staten genom försäljningen får pengar till andra investeringar.

Pekka Haavisto konstaterar också att staten i Ahlström Capital ser en inhemsk ägare som är beredd att satsa långsiktigt på Destia.

Destias VD Hannu Leinonen konstaterar ändå att han inte ser någon möjlighet för Destia att växa utan eventuella nya ägararrangemang och omstruktureringar. Destias marknad i Finland har krympt under de dåliga tiderna då stat och kommuner inte har haft råd att satsa på trafikleder på samma sätt som tidigare. Därför verkar det inte heller finnas möjligheter för Destia att växa om bolaget fortsätter på samma sätt som nu.

Ahlström Capitals VD Panu Routila ville ändå inte ännu kommentera möjliga framtida förändringar i ägarstrukturen.

JHL: Destia såldes till vrakpris

Fackförbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena, JHL kritiserar försäljningen av Destia och anser att Destia såldes till vrakpris. JHL anser också att tidpunkten för affären är dålig.

- Det lönar sig inte att sälja ett lönsamt bolag under ekonomiskt svåra tider och speciellt inte till ett lågt pris, säger branschchefen Päivi Niemi-Laine vid JHL.

Hon förundrar sig också över påståendet att ägandet av Destina inte har någon strategisk betydelse för staten.

- Tack vare ett statsägt bolag har kostnaderna för byggande och reparationer kunnat hållas möjligast lågt. Äganet av Destia har också främjat statens ekonomiska intressen som helhet, säger Niemi-Laine.

JHL anser ändå att det är bra att hela Destia säljs till en inhemsk ägare.

Destia och dotterbolaget Destia Rail har omkring 1 400 anställda, av dem är cirka 650 medlemmar i JHL.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes