Hoppa till huvudinnehåll

Gymnasiet tar hand om sina elever i Pargas

Pargas svenska gymnasium
Pargas svenska gymnasium Pargas svenska gymnasium Bild: Yle/Linus Hoffman pargas svenska gymnasium

Pargas svenska gymnasium kan stoltsera med att bara två elever har avbrutit sina studier, då man räknar dem som för tre år sedan skrevs in för att bli studenter. Och det är inget ovanligt.

I Pargas är det viktigast att alla ungdomar hittar sin studieplats, att eleverna läser rätt ämnen och hittar det jobb de vill ha i framtiden.

Men det är svårt att mäta kvalitet. Istället får vi varje vår läsa rankningslistor över hur bra skolorna har klarat sig i studentexamen, det vill säga hur bra betyg årets studerande har fått jämfört med betygen i alla andra skolor.

- Listorna gör att föräldrarna blir lyckliga över att höra att de har satt sina barn i rätt skola, och vi får lite synlighet, säger rektor Annika Gustafsson. Men annars visar rankningslistorna absolut ingenting.

”Eleverna ska också få misslyckas”

Om skolan skulle vilja klara sig bra på rankningslistor, borde man enligt studiehandledaren Roland Karlsson styra vad eleverna studerar och skriver.

- I dag skriver många elever "fel" ämnen i examen. Alltså det är helt rätt ämnen för ungdomarna, men om vi skulle vilja bli en skola som är högt på listorna, så borde de skriva helt andra ämnen, säger Karlsson.

Istället har Pargas svenska gymnasium ett välinarbetat system för att ta hand om eleverna.

- Det är en trygg miljö där du får misslyckas. Ansvaret är på eleven, men vi måste se till att skolgången är ändamålsenlig och trygg, och så framgångsrik som möjligt utgående från elevernas förutsättningar, säger Karlsson.

Gymnasiet vill stöda eleverna på olika sätt

Under gymnasietiden har eleverna minst nio gruppsamtal med studiehandledaren, med grupphandledarna och med rektorn, där man diskuterar studier och framtidsplaner. Och de två elever som hoppade av gymnasiet, de fick sluta först då man var säker på att eleverna hade en annan utbildning, jobb eller annan lösning som väntade. Ingen får bara ge upp och försvinna.

Gymnasiets trepunktsmodell är enkel men välinkörd i lärarlaget, och kanske det är just därför den fungerar.

1. Grundskolan och högstadiet samarbetar intensivt, så att eleverna från första början kommer till rätt skola, där de trivs och har möjligheter att utveckla sig.
2. Då eleverna kommit till gymnasiet ser man till att de får hjälp i tid då de har problem.
3. Eleverna ska veta varför de är i gymnasiet och vad som krävs av dem, så att de läser de ämnen de behöver för examen och för sina fortsatta studier.

Så klarade sig gymnasierna i den nationella jämförelsen