Hoppa till huvudinnehåll

Gammalmodigt sitta still i skolan

Västersundoms skola har pausgymnastik
Pausgymnastik i Västersundoms skola i Vanda Västersundoms skola har pausgymnastik Bild: YLE västersundom skola

I Pääskyvuoren koulu i Åbo har två klasser kastat ut pulpeterna. Istället får eleverna ligga på golvet på mjuka mattor och kuddar och stå vid låga bokhyllor. Vill man sitta så kan man göra det då och då vid ett större bord.

- Barnen får byta platser här när de känner för det. Vi har fått en mycket lugnare miljö när barnen inte tvingas sitta still, säger läraren Katariina Asikainen.

Lusten att störa klasskompisen har också minskat när man inte tvingas vara på sin plats hela tiden. Att med ett danssteg studsa iväg från en plats till en annan är absolut okej i den här klassen. Det är inte knäpptyst, utan ett litet sorl hörs när barnen arbetar självständigt med sina uppgifter.

- Många barn arbetar bättre i ett dovt sorl, säger läraren Katri Nirhamo som är mycket nöjd med det rörligare sättet att arbeta.

Lektionen avbryts av dans

På skolan ingår också dans i undervisningen. Lektionen kan plötsligt avbrytas av musik och då stiger alla upp och börjar röra på sig.

- Barn med gestaltningssvårigheter får det lättare när de övar koordination via dansen, säger Nirhamo.

Hon har också flyttat ut en del av matematikundervisningen. Barnen märker inte ens att de räknar när de gör det via rörelse utomhus.

-Centimetrar och kilometrar är mycket lättare att förstå om man går ut och mäter på gården. Kunskapen sitter inte bara i hjärnan utan också i kroppen. De hör ihop och båda behövs.

I Västersundom är sexorna lekledare
flicka leker på rasten
flicka leker på rasten Bild: YLE/Annika Löfgren västersundom skola

I Västersundoms skola i Vanda har man också satsat stort på att få in mer rörelse under dagen. Pulpeterna finns kvar, men istället finns obligatorisk pausgymnastik på programmet. Skolgården inspirerar till rörelse och också de äldre barnen – femmorna och sexorna – rör på sig. Det har man sett till genom att utbilda dem till lekledare för de mindre barnen.

- När de äldre barnen får ett sådant här ansvar är de ivrigt med i leken, säger rektorn Patrik Karlsson. I den här skolan står ingen bara och hänger, utan alla är med och rör på sig.

Möjligheterna till rörelse ute är idealiska i Västersundoms skola. Det finns en fullstor fotbllsplan, sandplaner, skogsdungar, klätterställningar och träd att bygga kojor i.

- Men det hänger inte bara på det, menar Patrik Karlsson. Finns det engagemang och försteåelse för rörelse så behöver man inte en idealisk omgivning.

Motionsmellanmål aktiverar

Skolan är med i projektet ”Skolan i rörelse” som ingår i regeringsprogrammet. Det genomförs i samarbete mellan Utbildningsstyrelsen, regionförvaltningsmyndigheter och organisationer. Syftet med programmet är att eleverna ska röra på sig enligt rekommendationerna för fysisk aktivitet - åtminstone en timme per dag - under skoldagen eller på väg till och från skolan. I Västersundom rör man sig betydligt mer än så.

- Det finns mycket man kan göra bara på en vanlig lektion, säger klassläraren Charlotta Sillman. Eleverna kan stiga upp när de vill säga något och så brukar jag använda mig av ”motionsmellisar”. När barnen är klara med en uppgift får de gå och ta ett kort med instruktioner för hur hela klassen ska röra sig.

Högstadiegårdar aktiverar inte

Det är relativit lätt att få lågstadiebarn att röra på sig mer. Den stora utmaningen kommer i högstadiet. Men vems är egentligen felet, då högstadiegården bjuder på asfalt och högst en korgbollsställning.

- Det borde nog finnas mer grejer så att man ska bli ivrig att röra sig, säger Robin Hellman som börjar sjuan i Helsinge skola på hösten. Han vet att man i högstadiet inte längre behöver gå ut på rasterna.

- Det låter skönt, men samtidigt är det sant att man blir piggare om man är ute och rör sig, säger han.

Hör mer om skolan i rörelse i Radio Vegas Familjeliv på lördag 31.5 kl.9:03 och måndag 2.6 kl.11:03 eller lyssna på vår podcast.

Läs också

Familj

Till Buu-klubben
Till Hajbo
Till MGP