Hoppa till huvudinnehåll

Köpta tårtor till studentfester på tillbakagång

Rosor, studentmössor och betyg.
Rosor, studentmössor och betyg. Bild: Yle/Jenny Blomqvist studenter,studentbetyg

Att beställa mat från cateringfirmor till studentfester är en krympande trend. Det säger företagare i branschen, som under de senaste åren haft färre beställningar till den sista veckan i maj.

Flow-catering har inte höjt sina priser under det senaste året. Trots det har kundernas antal den sista veckan i maj minskat, berättar företagets festfixare Patricia Lacon-Siitonen.

- Vi har haft färre förfrågningar av kunder som vill beställa mat till studentskivor. Och de kunder som kommer med förfrågningar som inte leder till någon beställning, säger att orsaken är pengar, säger hon.

Cateringföretagaren Isto Sivén vid Pitoisäntä bekräftar det Lacon-Siitonen berättar.

- Jämfört med några år sedan har vi färre kunder som vill ha mat till studentskivor. Men i år har vi ändå mer beställningar än vi hade förra året, då det var verkligt lugnt, säger Sivén.

Han tror att orsaken är den ekonomiska svackan Finland befinner sig i. Efter finanskraschen år 2008 såg han exempelvis tydligt hur hans kunder blev allt mer prismedvetna. För hans eget företags del betyder det att han inte längre kan höja priserna.

- Våra inköpspriser stiger hela tiden, men vi kan inte höja kundernas priser utan måste anpassa oss efter dem.

Gör det själv

Maria Ivars hör till en av dem som själv lagar mat till sönernas studentskiva på lördagen. För henne är det inte pengarna som avgör, utan intresset till mat.

- Jag och pappan till mina barn är båda matintresserade så vi har bestämt oss för att dela upp jobbet mellan oss. Jag skulle i princip kunna tänka mig att anlita en cateringfirma, men det är roligare att planera allt själv.

Vid Wanha Wasa catering har Micael Westerholm, till skillnad från Sivén och Lacon-Siitonen, inte märkt av någon större svacka. Kunder som vill ha cateringmat till stundentskivor strömmar in, nästan som förr.

- Jag skulle säga att kundantalet hållits på ungefär samma nivå hos oss. Också i vår har vi varit tvugna att tacka nej till erbjudanden. Men i år har det kanske dröjt längre in på våren innan vi blivit fullbokade till avslutningshelgen.

Westerholm märker ändå av en minskning hos en annan kundgrupp, nämligen företag. Enligt honom har till exempel bastukvällar för anställda blivit färre.

Läs också