Hoppa till huvudinnehåll

Möbelaffär lurar konsumenter på nätet

Bild: yle bredband

Över 2000 anmälningar har lämnats in om en möbelaffär med internetförsäljning i hela Europa. Affären Infurn har inte levererat redan betalda varor och konsumentmyndigheterna varnar nu för att köpa något av affären.

Konsumentskyddsnätverket Konsumenteuropa i Finland uppger att Infurn säljer varor med en leveranstid på flera månader men att varorna sedan aldrig når konsumenten. Företaget har också uppgett sig ha ekonomiska problem.

Mer än 2000 klagomål har lämnats in om företaget i hela Europa. Minst 26 kunder i Finland har också råkat illa ut. Därför råds ingen beställa något av affären trots att webbplatsen fortfarande fungerar.

Ingen vet vem som ligger bakom Infurn. Betalningarna har gått till ett konto i Irland.

Konsumenteuropa i Finland varnar också för en nätaffär som heter DesignFurn, vars verksamhet uppvisar stora brister.