Hoppa till huvudinnehåll

Staten missnöjd med detaljplan för Östermalm

Kunder går till butik
Kunder går till butik Bild: Yle / Erica Vasama östermalm

Utvidgandet av K-supermarketen i Östermalm i Borgå försenas med flera månader.

Nylands Närings-, trafik- och miljöcentral kräver nämligen en ny utredning om den nya detaljplanen av Borgå stad. K-kedjan planerar utrymmen för specialaffärer, som enligt lag ska finnas i stadskärnan, skriver tidningen Uusimaa.

Staden vet bäst själv

Det är inte första gången som en statlig instans har invändningar mot Borgås stadsplanering. Borde staden få bestämma själv vad som byggs var? Yle Östnyland frågade kunder vid K-supermarketen i Östermalm.

- Absolut, jag anser nog att staden kanske ändå har kännedom om var kunderna finns och var de gärna vill gå, säger en dam.

Personligen gillar hon att affärerna i Borgå är placerade utanför centrum.

- Jag själv som människa i arbetsför ålder som kör omkring med bil är nöjd, för det är mycket lättare med parkeringsplatser. Plus att jag anser att Borgå som liten stad är lite för snål med sina parkeringsavgifter i centrum.

Kvinnan förstår ändå att det behövs affärer även i stadskärnan, speciellt med tanke på den äldre befolkningen.

En man på väg in i affären jämför stadsplaneringen med att äga en tomt.

- Det som är Borgå, det är Borgå och där bestämmer Borgå. Det är lika om du har en egen gård: huset måste du ha lov till, men du bestämmer själv vad du har på gårdsbacken. Om du äger en tomt borde du få göra som du vill på den.

Dubbelt jobb för staden

En som inte är glad över NTM-centralens krav på en ny utredning är Janette Englund, stadsutvecklingsnämndens ordförande i Borgå (SFP).

- Jag tycker det är lite märkligt, eftersom vi nog har gjort en utredning som innehåller den data som behövs. Det ger lite en känsla av att det är för byråkratiskt. Det är synd att det går på det här sättet.

Englund anser att det är bra att staten styr hur utvecklingen av handeln framskrider då det gäller större enheter. I fall som det här är NTM-centralen ändå för småpetig.

Förutom att den nya begäran skjuter upp tidtabellen för K-kedjan som vill investera, tar byråkratiska beslut som det här också upp stadens resurser.

- Det känns som dubbelt jobb, konstaterar Englund.

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland