Hoppa till huvudinnehåll

Varför trampa i motvind?

Elcykel
Peter Mustelin Elcykel Bild: Peter Mustelin bhava industries

Att trampa i motvind och uppförsbackar kan vara jobbigt och svettigt. Då infinner sig tanken: Tänk om man skulle skaffa sig en elcykel..?

Elcykeln är utrustad med en elektrisk liten hjälpmotor i det ena hjulnavet.

Problemet är att elcykeln är dyr – mycket dyr.

Man kan fråga sig varför.

Frågan besvaras av en stor cykelentusiast: Peter Mustelin, bosatt i Korpo.

Han har tillsammans med några andra personer ett företag – ett aktiebolag - som satsar på elcyklar av hög kvalitet.

Peter Mustelin planerar, designar, tillverkar och säljer elcyklar som är gjorda av kolfiber.

Minimipriset för deras cyklar är 3 350 euro. Den dyraste lyxmodellen får man betala 6 400 euro för.

Peter Mustelin
peter Mustelin Peter Mustelin Bild: Peter Mustelin elcyklar

Varför så dyrt?

Mustelin berättar att han har haft en elcykel i prisklassen 400-500 euro – men att det var en förfärlig upplevelse. Den var gjord av metall, och var tung och väldigt besvärlig att manövrera och lyfta.
- Det var som att skotta grus i skottkärra med tomt däck, säger Mustelin.

De cyklar som byggs upp i Korpo är speciella och byggs upp med lätta, bra komponenter. Kolfiber är ett speciellt material som gör cyklandet till något alldeles exceptionellt, konstaterar Mustelin.

Kolfiber kan hållas i små lager och kan köpas in i mindre mängder vilket göra det enklare att hålla koll på produktionen.

Det behövs ett bra batteri

Det behövs ett bra batteri i en elcykel. Och ett bra batteri är dyrt!

Batteriet i Korpocyklarna kan laddas ungefär 700 gånger. Det betyder att batteriet håller i ungefär två år om man räknar med att cykla över 30 km varje dag året runt.

"Wow-faktorn”.

- Och så finns ju den här ”wow-faktorn”. Det är fantastiskt att se folks miner då de testar en av våra cyklar. Känslan då man cyklar är fin!

Varje cykel skräddarsys och ramarna specialbeställs. Cyklarna byggs ihop i Korpo. Företaget har sysslat mycket med test av motorer och produktutveckling och design. Nu är dags att på allvar börja marknadsföra och sälja produkterna.

Mustelin påpekar att det handlar om ett mycket ergonomiskt och estetiskt tilltalande fordon.
- Den rostar inte, den har fria former och intressant design. Den är hållbar – men man ska handskas varsamt med den eftersom kolfiber kan skadas vid hårda stötar.

Kan man bygga om sin gamla cykel till elcykel?

En möjlighet är att montera en liten motor på en vanlig cykel.
- Det alternativet är helt tänkbart. En sådan ombyggnad kostar över tusen euro, säger Peter Mustelin.

- Men det finns problem då det gäller att kombinera olika cykel- och olika motormodeller. Risken finns att kombinationen inte blir så bra.

Elcykel
Elcykel Bild: Peter Mustelin peter mustelin

”En elcykel är inte en cykel”

- Människor som älskar att cykla skulle nog gärna ha en fin elcykel..Och en elcykel är inte en cykel.

- Hela idén med våra elcyklar är att man skaffar sig en fantastisk produkt som är ett alternativ till bil. Du vårdar och använder en dyrbar och vacker produkt på ett helt annat sätt än en billig slit-och-släng-vara.

- Men vi talar inte om en elitprodukt.

- . Det handlar om att fylla en lucka - den lucka som ligger mellan människa, cykel och bil. Och människor är benägna att betala mycket för en bil

"Det handlar inte om lättja"

Peter Mustelin vill poängtera att elcyklar inte ska kopplas ihop med lata människor.
- Det är ”bilmänniskor” som tror att det handlar om lättja. Men det är helt tvärtom: De som använder elcyklar är ofta mycket aktiva och hurtiga. De är aktivare och hurtigare än de människor som sportar under veckoslutet men som för övrigt sitter bakom ratten i sin bil ..

Stort intresse för elcyklar i Europa

Alla siffror pekar på att intresset för elcyklar tilltar i Europa. Den årliga ökningen i försäljningen är 9 procent.
- En av sju cyklar som säljs i Europa är försedd med elmotor.

Bland annat i Tyskland har elcykeln blivit mycket populär under de senaste åren .

Cyklandet i Finland på efterkälken

I jämförelse med Europa släpar marknanden i Finland efter.

Och då gäller det inte bara intresset för elcyklar utan för cyklandet i allmänhet.
- Det tråkiga är att infrastrukturen för cyklister saknas i våra städer, konstaterar Mustelin.
- Se på Köpenhamn! Där råder respekt för den som cyklar.
- Det är onödigt att börja tala om hastighetsbegräsnningar för cyklister. I stället måste det skapas nya och bättre möjligheter för allt cyklande.

- I Finland behöver vi cykelvägar och en bättre cykelkultur!

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes