Hoppa till huvudinnehåll

Ryska svordomar ljuder i Nordsjö hamn

Andreas Slotte ser till att trafiken löper till och från Nordsjö hamn.
Andreas Slotte ser till att trafiken löper till och från Nordsjö hamn. Bild: YLE/Rose-Marie Sundström trafikchef

De flesta finska långtradarchaufförer har fått meddelande om stuvarnas strejk i tid och har därför inte satt sig bakom ratten i onödan vilket flera av chaufförernas utländska kolleger gjort. Vid informationsdisken inne i hamnens huvudbyggnad står några långtradarchaufförer och suckar.

En rysk långtradarchaufför i en ärmlös skjorta står och talar i telefon. Han rycker på axlarna och gestikulerar i takt med de ryska svordomarna som han häver ur sig. Han fick nyligen veta att hans last inte kommer att röra på sig förrän sex på morgonen.

- Vi meddelar via våra egna kanaler som når främst de finländska chaufförerna, men jag kan gott tänka mig att det har varit lite förvånade miner i dag bland de utländska chaufförerna. Det kan vara problematiskt för hamnens rykte i framtiden, säger Andreas Slotte som är trafikchef vid Nordsjö hamn.

Stuvarnas strejk har lamslagit Nordsjö hamn. Ett tomt fraktfartyg väntar i hamn med lastluckan nedfälld, lyftkranarna står stilla och trafiklyktorna vid lastningsområdet blinkar röda.

Utländska chaufförer hade hunnit ta sig ända till hamnen innan de fick beskedet om strejken.
Utländska chaufförer hade hunnit ta sig ända till hamnen innan de fick beskedet om strejken. Bild: YLE/Rose-Marie Sundström lastning

- Det är tomt och tyst. Trafiken här i Nordsjö och i alla andra hamnar i Helsingfors har helt och hållet avstannat. Det enda som rör sig här hos oss i dag är Tysklandstrafiken, som har egna chaufförer som kör ombord lasten. Men den absoluta lejonparten av vår trafik sköts av stuvare. Det är allt från att dra in släp ombord på fartyg eller containers som lyfts ombord eller i land. Allt det här står helt stilla i dag.

Långtradarna använder främst Ring trean för att slippa köra genom centrum och än så länge löper trafiken till och från hamnen. Men det lönar sig för bilisterna att vara beredda på flera långtradare, menar Nordsjö hamns trafikchef Andreas Slotte.

- Det kan eventuellt bli lite mera trafik än i vanliga fall men i och med att mångas semester redan har börjat, så är det av den anledningen redan färdigt mindre trafik, konstaterar Slotte.

”Man kan inte göra något annat än att gilla läget”

Andreas Slotte fick själv veta om strejken vid niotiden på tisdag kväll. Jag undrar hur han som trafikchef reagerar på ett så plötsligt meddelande. Det hörs en djup suck.

- Man kan inte göra något annat än att gilla läget och se till att den lilla trafik som fortfarande löper kommer fram. I fall det uppstår trafikstockningar så måste vi se till att räddningsvägar hela tiden är fria i fall någonting skulle hända, konstaterar den pragmatiske Slotte.

Den landsomfattande strejken uppskattas kosta näringslivet omkring 100 miljoner euro per dag. Alltså kommer strejken att lämna djupa spår i samhället men lite mindre djupa i själva hamnens verksamhet.

- Det kommer att synas här i hamnen i flera dagar. Det som inte görs i dag måste tas igen. Jag vet också att flera fartyg har hoppat över sina finska hamnanlöp för de vet att här inte händer någonting. Det betyder att de kanske kommer tillbaka utanför sina ordinarie tidtabeller och det kan leda till mycket trafik. Senast i början av nästa vecka är vi tillbaka till det normala.

Läs också: Stuvare i strejk

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen