Hoppa till huvudinnehåll

Ted Urho: Regnbågsmuggen är till för dig, inte för mig

Ted Urho arbetar för Svenska Yle.
Ted Urho. Ted Urho arbetar för Svenska Yle. Bild: Yle/Albert Häggblom ted urho

Så fort som regnbågsmuggen hade lanserats, bestämde jag mig för att köpa en kaffe från den gul-blåa kiosken. Kaffet smakade likadant som i grannkiosken, och kostade lika mycket, men det handlar om ett signalvärde. Jag ville som konsument visa mitt stöd för att R-kiosken som kedja stöder mig som hbt-person. På samma sätt som jag köpte ett medlemskort till ett regnbågskafé i Björnparken, trots att jag sällan hittar mig själv på kaffe i Berghäll.

Det handlar inte bara om att slänga lite regnbågsfärg på markisen och kalla sig homovänlig.

Varför skulle ett företag inte få använda värderingar i sin marknadsföring? Varför skulle ideella föreningar, politiska partier och public service-bolag ha ensamrätt på värderingar som rättvisa, jämlikhet, öppenhet och tolerans? Är det inte bra om vi alla, konsumenter och serviceproducenter tillsammans jobbar för ett bättre samhälle?

Konsumenten är ännu kung

Då man hör till hlbtiq-världen vet man aldrig riktigt hur omgivningen kommer att reagera. Speciellt inte om man har sin partner med sig. Om en affärskedja eller ett företag då signalerar att ”Hej, här är du välkommen som du är”, så kommer jag som konsument att favorisera den företagaren. På samma sätt väljer jag bort företag som inte välkomnar mig, exempelvis pastatillverkaren Barilla vars ägare ifjol hätskt gick ut mot homosexuella i Italien. Efter ägarens ursäkt har jag sakta hittat tillbaka till de blå paketen i pastahyllan.

Sen handlar det också om trovärdighet. Då en kedja som R-kiosken går inför att signalera stöd för regnbågsvärlden så tror jag dem. Varför? Jo för att samma koncern som äger R-kioskerna också äger Pressbyrån i Sverige, och under senaste Stockholm Pride bytte några kiosker namn till bland annat Bögbyrån och Transbyrån. Så det handlar inte bara om att slänga lite regnbågsfärg på markisen och kalla sig homovänlig.

Vanliga reklamtryckta engångskaffemuggar och muggar med regnbågsmönster i staplar.
De omtalade muggarna. Vanliga reklamtryckta engångskaffemuggar och muggar med regnbågsmönster i staplar. Bild: Yle/ Cecilia Heikel kaffemugg

Se till mig som liten är

Sen vet jag att det är fult att spela det ”lilla homopojke”-kortet, men jag tänker nu ändå göra det. Att vi lever i en värld som är betydligt öppnare och mer accepterande än för tjugo år sedan är klart. Inte en chans att någon av kandidaterna i presidentvalet 1994 hade kunnat vara öppet homosexuella, eller att man kunde haft en gay karaktär i en TV-serie som inte var djupt olycklig, superfjollig eller klädd i mer flanell än en kanadensisk skogshuggare. Tänk om man då med något så vardagligt som en kaffemugg hade kunnat signalera att ”Hej, du är okej som du är.” Mitt liv som tonåring hade varit avsevärt lättare då.

För sist och slutligen är det ju signalvärdet det handlar om. Jag vet att 40 procent av Finlands befolkning röstade för en öppet homosexuell presidentkandidat. Jag vet att jag är öppen och liberal. Kan väl hända att du också är öppen och tolerant.

Men det vet inte den där lilla unga människan som kommer emot dig på gatan, en ung människa som går och grunnar på det här med sexuell läggning och könsidentitet. Det är för hens skull jag köper en kaffe i regnbågsmugg.

Det vet inte det nyförälskade lesbiska paret som har bestämt sig för att för första gången gå på gatan hand i hand. Det är för deras skull jag skriver kolumner som jag vet att kommer att resultera i en del negativa kommentarer i kommentarfältet.

Och ifall jag nu ändå ska ha en kaffe med mig på språng i mitt hektiska liv, så kanske jag kan försöka göra någon annans liv lite bättre på samma gång.

Läs också: Rose-Marie Sundström: En regnbågsmugg gör dig inte tolerant

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen