Hoppa till huvudinnehåll

Säsongens sista Amadeus

Gammal notskrift
Säsongens sista Amadeus Gammal notskrift Bild: YLE/Håkan Wikman gammal notskrift

Vad har Nystad, Raumo, Korsholm, Åbo och Helsingfors gemensamt? Åtminstone definitivt etablerade och högklassiga musikfestivaler. Mitt i högsommaren blir det garanterat engagerande och laddade konstupplever på samtliga dessa festivalen. Säsongens sista Amadeus bjöd på godbitar ur festivalernas programutbud. Jubilaren Carl Philip Emanuel Bach fyller 300 år i år. Värd all uppmärksamhet! Veckans Amadeus kom denna gång från Uppsala.

Crusellveckan 26.7-2.8.2014

Amadeus tog en festivaltripp längs den finländska kusten. Crusellveckan i Nystad ordnas 26.7. – 2.8.2014, nu för trettiotredje gången. Som konstnärlig ledare verkar klarinettisten Harri Mäki, till vardags soloklarinettist i Tapiola Sinfonietta. Temat för årets festival är vatten. Varför heter veckan då Crusellveckan? Namnet kommer från Bernhard Henrik Crusell, kompositör och klarinettist som levde under åren 1775-1838. Han föddes i Nystad och är den mest kända finländska tonsättaren före Jean Sibelius. Från år 1791, samma år föresten som Mozart dog, bodde han i Stockholm och arbetade där under 40 års tid som klarinettist vid Stockholms hovkapell under åren 1793-1833. Under årets festival konserterar kända artister som Kari Kriiku, Olli Mustonen, Esbo Big Band, Jousia Ensemblen, Marzi Nyman, Mia Huhta, Aili Ikonen, Tuuli Lindeberg, Markus Maskuniitty, Emil Holmström, Joel Laakso, Elina Mustonen och många, många fler.
www.crusell.fi

Raumo Festivo 5-9.8.2014

Vidare längs kusten, till Raumo och till Raumo Festivo. En intensiv fem dagars festival, i år mellan den femte och nionde augusti. Konstnärlig ledare är kapellmästaren och violinisten Jan Söderblom och festivalen ordnas nu för 31sta gången. Många bekanta namn hittar vi också här bland festivalartisterna, eller vad säjs om till exempel Olli Mustonen, Hannu Lintu, Pori Sinfonietta, Jousia Ensemblen och Assi Karttunen. En intressant detalj hittas bland de åtskilliga intressanta verken som framförs under festivalen. En speciell, modern gitarrkomposition som kommer att framföras den sjätte augusti av gitarristen Rody van Gemert. Verket bär titeln TON, är skrivet av Rijndert van Woudenberg och ingår i sviten Everything but the city skriven för en gitarrduo år 2004.
www.raumanfestivo.fi

Årets jubilar Carl Philip Emanuel Bach

Han fyller 300 år i år. Han har hamnat i skuggan av sin far. Han var det oaktat en väldigt ansedd kompositör redan då han levde och verkade. Han hette Carl Philipp Emmanuel Bach. Han föddes den 8 mars 1714 i Weimar och dog den 14 december 1788 i Hamburg. Han betraktas ofta som den mest betydande av Johann Sebastian Bachs söner. Amadeus fokuserade på en historiskt sett intressant konsert. 1767 grundades en handelsakademi i Hamburg. Akademin ordnade bl a konserter som blev mäkta populära och år 1786 kulminerade det årets konsertsäsong i en präktig konsert på palmsöndagen den 9 april.

Carl Philipp Emanuel Bach, då redan sjuttiotvå år gammal dirigerade en välgörenhetskonsert till förmån för ett sällskap doktorer som behandlade patienter helt gratis. Han verkade som musikdirektör i Hamburg och han ville vid den här konserten presentera århundradets största musikaliska framsteg och uppnådda resultat. Programmet inleddes med ett verk av pappa Johann Sebastian Bach, satsen Credo ur hans h-mollmässa. Därefter två satser ur Georg Friedrich Händels populära oratorium Messias, arian ‘I know that my Redeemer liveth’ och förstås Halleluja-kören.
Konsertens andra avdelning var uppbyggd kring tre av Carl Philipp Emanuels kompositioner. Efter en inledande symfoni, antagligen den första av hans orkestersymfonier utgivna år 1780, fick publiken ta del av hans Magnificat från år 1749. Det här enastående verket skrev alltså Carl Philip när han försökte efterträda sin far som kantor i Leipzig. Konserten avslutades med hans överväldigande verk för dubbelkör, Heilig ist Gott. Ett verk som han själv ansåg vara det bästa han skrivit och om vilket han lär ha sagt: ”Det kommer att bli min svanesång och kommer att tjäna för att försäkra att jag inte snart efter min död blir bortglömd”.
Konsertupplägget påminner väldigt mycket om de historiska konserterna som Felix Mendelssohn på 1830-talet ordnade i Gewandhaus i Leipzig. Carl Philip vill kanske med sin verksammanställning visa att fadern Johann Sebastian kulminerade den tyska körpolyfonin, belysa Händel som skaparen av den europeiska oratoriestilen och sig själv som en tonsättare som drivit utvecklingen till oanade höjder och rest sig över sina föregångare. Vem vet.
Här inledningskören på hans Magnificat

Korsholm musikfestspel 30.7-6.8.2014

Norrut längs kusten till Korsholms musikfestspel. Pianisten, professor Henri Sigfridsson leder Musikfestspelen Korsholm som ordnas 30.7 – 6.8.2014. Sigfridsson säjer "Mitt mål är ett mångsidigt program – klassiker från den klassiska musiken blandat med andra stilar". Sigfridsson genomför nu sitt andra år som konstnärlig ledare för Musikfestspelen Korsholm. Temat är "Nordiskt Perspektiv", vilket innebär att det till stor del bjuds på musik av nordiska tonsättare. Det blir mycket musik som inte tidigare framförts under festspelen. Många av tonsättarna är sådana, vars musik sällan förekommit på festivalprogrammet. Gästkompositör är den finländske kompositören Sebastian Fagerlund.
www.korsholmmusicfestival.fi

Åbo musikfestspel 8-23.8.2014

I Åbo ordnas musikfestspelen den 8 till 23 augusti. Konstnärlig ledare är tenoren Topi Lehtipuu som gjort sig internationellt känd i synnerhet som barockmusiker så det är väl inte att undra på att den största utländska stjärnan i Åbo i sommar heter René Jacobs. Å andra sidan gör ju också tenoren Jonas Kaufman sin Finlandsdebut under festivalen så det beror ju då på vad man föredrar. Bach med Jacobs eller älskade operaarior med Kaufmann. Det intressanta är dock att bägge två samarbetar med finländska orkestrar, Jacobs med Helsingfors barockorkester och Kaufman med Jyväskylä sinfonietta. Kaufmann tjuvstartar och ger sin konsert redan den 11.7 medan Jacobs kliver upp på scenen i Åbo konserthus den 8 augusti.
www.turkumusicfestival.fi

Veckans Amadeus

Veckans Amadeus kom från Uppsala. I mars i år gav Naxos ut Wolfgang Amadeus Mozarts violinkonserter med Nils-Erik Sparf och Uppsala kammarorkester. Sparf är ju känd sedan länge som medlem i Drottningsholms barockensemble och på den här färska Mozartskivan agerar han både som dirigent och solist tillsammans med Uppsala kammarorkester. När han tar sig an de fem violinkonserter som Mozart komponerade 1775 blir det musikantiska det allra viktigaste. Sparf har också en bakgrund som folkmusiker vilket ju gör att han självfallet plockar in sina klangliga kvalitéer och kombinerar dem med rytmisk spänst och lekfullhet. En lyckad kombination.

Helsingfors festspel 15-31.8.2014

Avslutningsvis till Helsingfors och en av festivalsommarens höjdpunkter, Helsingfors festspel. Här är det frågan om massor av höjdklassiga pärlor från en uppsjö olika konstarter. Bara inom utbudet klassisk musik finns det minsann att ösa ur. För att nämna några namn bara, Elisabeth Leonskaja, Karita Mattila, Kronos kvartetten, Esa-Pekka Salonen, Radions symfoniorkester, Toronto symfoniorkester, Mika Kares, Marita Viitasalo och sist men inte minst Staatskapelle Berlin och Daniel Barenboim. Intressant är bl a det program som Staatskapelle Berlin och Daniel Barenboim gör den 7 september i Musikhuset i Helsingfors. Den här konserten är en del av festspelen trots att den ordnas en vecka efter att den egentliga festivalen avslutats. Det blir två av den tyska orkesterlitteraturens absoluta mästerverk: Franz Schuberts symfoni nr 8 ”den ofullbordade” och Strauss tondikt Ein Heldenleben. Schubert inledde komponerandet av den åttonde symfonin år 1822. Endast två satser blev klara trots att han levde ännu under sex års tid. Det som nu kommit ner till oss i dessa två satser har ibland kallats första romantiska symfonin. Den är fylld av expressiva melodislingor och positiv och glad harmonisering och innehåller verkligt kreativa kombinationer av orkesterns olika klangliga egenskaper.
www.helsinginjuhlaviikot.fi

Amadeus återkommer i etern i augusti med nya fräscha och aktuella avsnitt med en knapp timme klassisk musik varje tisdag i Radio Vega. Redaktör för säsongens sista Amadeus var Håkan Wikman.
Amadeus tillönskar alla lyssnare en musikalisk och festivalrik sommar med minnesrika upplevelser inom den klassiska musiken.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje