Hoppa till huvudinnehåll

"MTV Push Helsinki och EMA hör ihop"

Saila Machere, enhetschef för marknadsföringen
Saila Machere, enhetschef för marknadsföringen Bild: Yle/Julie Ebbe marknadsföringsenhet

MTV Push Helsinki är ett nytt koncept som ska ge synlighet åt Helsingfors och stadens kultur. Målet är att få stå värd för MTV Europe Music Awards om ett år eller två, berättar Saila Machere, enhetschef för marknadsföringen vid Helsingfors stad.


Evenemanget är ett samarbete mellan staden och MTV Viacom, berättar Saila Machere.

- MTV har sedan innan ett programkoncept, Push artists, som går ut på att spela en artist så mycket att artisten i fråga säkert blir världskänd. Vi fick höra om detta och tänkte, varför inte göra ett Push Helsinki? Istället för att bara fokusera på musik så kan man visa upp till exempel design, matkultur och animation, förklarar Machere.

MTV Push Helsinki och MTV Europe Music Awards (EMA) hänger starkt ihop med varandra, berättar Machete. Målet är att få stå värd för musikgalan 2015 eller 2016.

- I förhandlingarna med MTV har vi hela tiden sagt att vi inte bara gör Push Helsinki, utan EMA måste också vara en del av avtalet, och det är det också, säger hon.

Staden och ministerierna har beslutat att bidra med 1,5 miljoner euro för att ordna EMA i Helsingfors. Totalt kostar produktionen mellan 10 och 15 miljoner euro.

I måndags beviljade stadsstyrelsen i Helsingfors 425 000 till evenemanget MTV Push Helsinki. Förutom staden deltar undervisnings- och kulturministeriet med 212 500 euro och arbets- och näringsministeriet med 212 500 euro av totalkostnaden på 850 000 euro. MTV Push Helsinki pågår under två dagar i september.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen