Hoppa till huvudinnehåll

Perfekt för sociala experiment

Facebooks logotyp, tecknad
Facebook Facebooks logotyp, tecknad Bild: freeware icon puffar

Nästan sjuhundratusen Facebookanvändares nyhetsflöden manipulerades i januari 2012, syftet var att få veta om användarna påverkas av positiva och negativa uppdateringar. Först nu, över två år senare, har vi fått veta om det lilla experimentet då forskningsresultaten publicerades. Och ja, vi påverkas. Men bröt Facebook mot reglerna och ska vi vara upprörda?

Algoritmen som används för att styra Facebooks nyhetsflöden är tillsammans med Googles sökalgoritm bland de mest omdiskuterade i världen. Systemet som styrs av algoritmen lever hela tiden. Exempelvis kan Facebook ena stunden prioritera statusuppdateringar och senare välja att ge mera synlighet för bilder och videoklipp.

Konceptutvecklare Micke Hindsberg
Konceptutvecklare Micke Hindsberg Bild: Svenska Yle webbavdelningen

- Det som nu är nytt är att en utomstående forskargrupp har fått manipulera ett begränsat antal facebookanvändares nyhetsflöden så att de blivit antingen mera glada eller arga. Som användare har vi godkänt villkoren då vi gick med i Facebook, säger Micke Hindsberg, konceptutvecklare för sociala medier vid Svenska Yle.

Bröt inte mot lagen

Micke säger också att medan Facebook varken bröt mot sina egna regler eller mot amerikansk lagstiftning, så kan man ifrågasätta om de bröt mot etablerad forskningsetik med att utsätta sina användare för experimentet i all tysthet.

- Detta är knappast vad vi vanliga Facebookanvändare förväntar oss av dem, säger Micke.

Men hur tänker Facebook då det kommer till vad som prioriteras i användarnas nyhetsflöden? Vad avgör vad som hamnar högst upp i våra nyhetsflöden?

- Det är komplicerat, med i det stora hela syns sådant som Facebook antar att du vill se. Det kan förstås ibland vara frustrerande. Om jag kommenterart på en statusuppdatering får jag sedan även andra helt irrelevanta uppdateringar av samma användare, säger Micke.

Annonsören är kung

Men i slutändan är det pengarna som styr. Facebooks triumf är den enorma användarbasen som de säljer till annonsörerna som i sin tur levererar inkomster till Facebook. Företaget säljer synlighet för både kommersiella företag och idéella organisationer. För att det hela ska fungera försöker Facebook hålla annonsörerna nöjda utan att uppröra användran för mycket.

- Vi måste komma ihåg att detta handlar om ett kommersiellt företag. Samtidigt, om användarna inte är nöjda med sin användarupplevelse så är det inte heller bra business åt dem, säger Micke Hindsberg.

Nyligen publicerat - X3M