Hoppa till huvudinnehåll

Powerpark riktar in sig på svenskar

Powerpark har på bara tio år vuxit till en värdig utmanare till både Borgbacken och Särkänniemi. I fjol besökte 450 000 personer nöjesparken och i år siktar man på att spräcka halvmiljonen.

- Kort sagt ska vi försöka få hit så mycket folk som möjligt. Vi siktar på en ökning på 20 procent i år, säger Powerparks vd Mikko Kiviluoma.

Den ökningen ska bland annat komma västerifrån. Den här veckan börjar Powerparks tv-reklam snurra på svenska TV4. Hittills har nöjesparken mest marknadsfört sig i Finland men nu är det dags för nästa steg.

- Vi har redan haft gäster från Umeå turism och Kvarkenrådet. Det här stället börjar bli så stort nu att det också lockar folk längre ifrån, säger Kiviluoma.

- Det är färjeförbindelsen mellan Vasa och Umeå som gör det här möjligt, tillägger han.

Företagare sadlade om

Powerparks historia började för lite mer än tio år sedan då Jorma Lillbacka sålde sitt globala industriföretag Finn-Power. I samband med det beslöt han att bygga en nöjespark i hemkommunen.
Lillbacka håller sig idag undan medierna men är aktivt med i arbetet vid Powerpark.

- Jorma är ofta här först av alla på morgonen och klipper gräs eller sopar, säger Mikko Kiviluoma.

Powerparks hjärta är den en kilometer långa berg- och dalbanan Thunderbird. Den är världens nordligaste berg- och dalbana byggd i trä och rankas som den tionde bästa av världens 223 berg- och dalbanor som är byggda i trä.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten