Hoppa till huvudinnehåll

3-minuters pausgympa för ryggen

Allt fler arbeten innebär att sitta stilla framför en dator eller i olika mötesrum. Då är det lätt hänt att nacke, rygg och axlar stelnar till. Fysioterapeuten Stina Vesterlund visar enkla övningar man kan göra under arbetsdagen för att få en bättre hållning och minska spänningar i nacken, axlarna och ryggen.

Se övningen "Dubbelhakan" genom att klicka på artiklens stora bild. Ett vanligt problem när man sitter framför en dator är att man skjuter fram huvudet och nacken som en sköldpadda. Övningen "dubbelhakan" hjälper att hitta rätt hållning och kan göras både stående och sittande, också t.ex. medan man kör bil.

När man sitter stilla långa perioder blir många muskler i rygg och axlar väldigt ensidigt belastade. De hjälper statiskt till att upprätthålla hållningen, men de borde också få sträckas ut och arbeta dynamiskt med jämna mellanrum. Övningen "axelpressen" sätter igång blodcirkulationen i musklerna och ger dem en energikick som hjälper mot stelhet och smärta.


Övningen "höftbändaren" är också den ett bra botemedel för muskler som blivit stela av mycket sittande. Det är viktigt att använda händerna som stöd för nedre delen av ryggen för att övningen ska vara säker.

Hör en längre intervju med Stina Vesterlund i Kraft 9.7. klockan 19.30!