Hoppa till huvudinnehåll

"Om två år blir det boom på elbilar"

En plug-in-hybridbil på laddning
En plug-in-hybridbil på laddning Bild: Tino Oksanen hybridbil

Allan Ahlgren i Sarvsalö har 35 kilometer till jobbet. Den sträckan kör han utsläppsfritt med hjälp av elmotorn i bilen som han kan ladda via sitt eget laddningsdon i garaget.

Till det yttre är det frågan om en helt ordinär bil, det enda som vittnar om att det är frågan om en miljöhjälte är ett extra tanklock, under vilket man pluggar in elsladden. Inuti är det samma sak, det vill säga inget extra, men när man startar bilen hörs inga ljud, bara ett sakta sus från fläkten. Samma sak gäller när man kör i väg, endast ett sakta brus från däcken hörs.

Många fördelar

Att köra på el har inga nackdelar, säger Ahlgren, som kör en så kallad plug-in-hybrid. Det innebär att bilen drivs på såväl diesel som elektricitet. De 50 första kilometrarna går att köra enbart på elektricitet, efter det startar dieselmotorn automatiskt.

Allan Ahlgren har ett eget laddningsdon i garaget
Allan Ahlgren har ett eget laddningsdon i garaget Allan Ahlgren har ett eget laddningsdon i garaget Bild: Tino Oksanen laddningsstation för elbilar

Ahlgren arbetar på ett företag som tillverkar bland annat laddningsdon till elbilar och steget att själv börja köra på elektricitet var därför naturligt. Fördelarna är tydliga. Att köra utsläppsfritt har goda miljökonsekvenser och ljudnivån i bilen är lägre än i andra bilar.

- En vanlig fördom mot elbilar är att de skulle vara för tysta och därför vara en fara i trafiken, det stämmer inte, säger Ahlgren som menar att de nog hörs tillräckligt i trafiken.

På tre och en halv timme laddas bilen till full kapacitet, och det ger alltså en räckvidd på knappt 50 kilometer. Under arbetsdagen kan bilen laddas på nytt och sedan går även hemresan på elektricitet. Med en snabb kalkyl kommer Ahlgren fram till att elektriciteten för 100 kilometer kostar ungefär två euro, medan en bil med en konventionell förbränningsmotor skulle behöva över tio euro för att rulla samma sträcka.

”Elbilen har kommit för att stanna”


För drygt två år sedan fanns det knappt hundra elbilar i trafiken i Finland. I dag närmar de sig 600 stycken. Trots att andelen elbilar av alla de över tre miljoner bilar som finns i Finland är liten så stiger siffran stadigt.

Ahlgren förutspår en boom redan om två år, och säger att han överväger en till elbil när det är dags att byta bil. Till Finland har företaget som Ahlgren arbetar på levererat flera laddningsdon än det finns elbilar. Många städer har redan laddningsdon på olika platser, vilket gör vardagen enklare för elbilister.

- Framtiden är garanterad, och elbilen har kommit för att stanna.

Men för att Ahlgren ska kunna köra med en bil som går enbart på el behövs det ny teknologi på batterisidan.

- Vikten på batterierna och laddningstiden är de två viktigaste sakerna som bör utvecklas, innan räckvidden når den som bilar med förbränningsmotorer har.

Läs också

Nyligen publicerat - Samhälle