Hoppa till huvudinnehåll

Hunden är en bebis

I en av butikerna hittade vi världens sötaste hund.
I en av butikerna hittade vi världens sötaste hund. Bild: Yle / Camilla Fagerholm x3måland3

Förut kallade många sin hund för "den", men numera är hunden allt oftare en "hon" eller "han". På 1970-talet räckte det med ett halsband, en vattenskål och ett ben att tugga på, men nu erbjuds hundar allt från vagnar till klänningar och foder anpassat för specialdieter.

Kännetecknande för utvecklingen är att husdjurstillbehören börjar påminna allt mer om prylar för människor. Docent Annamari Vänskä, som forskar i mode och visuell kultur, säger ändå att tillbehör för husdjur har rötter långt tillbaka i tiden.

- Djur har klätts länge, åtminstone sedan 1700-talet. Då var hunden fortfarande en statusmarkör för överklassen, men på 1800-talet blev hunden ett husdjur det vill säga ett "tamt vilddjur", säger hon.

Historiskt sett har hundprylar varit ett sätt att skilja hunden från djurriket. Numera klär vi hundar på ett liknande sätt som vi klär våra barn.

- Gosedjuren för hundar och barn, liksom mönstren på hund- och barnkläder, påminner mycket om varandra. Det tyder på att hunden är en del av människovärlden, att den har personliknande egenskaper, säger Vänskä.

Trenden märks också inom foderförsäljningen. Försäljningen av produkter utan gluten eller vete ökar, och råfoder spås bli en kommande trend.

Del av konsumtionskulturen

Den ökade försäljningen av hundtillbehör tyder enligt Vänskä på den stora roll som konsumtionen spelar inom vår kultur.

- Konsumtionen breder ut sig inom det mänskliga livets alla områden. Husdjur är ett lukrativt område. Husdjur ger människor kärlek och välmående, så de är lätta att belöna med prylar som husdjursbutikerna erbjuder, säger hon.

Det syns i försäljningen av produkter för husdjur, som inte minskat ens under recessionen. Mika Sutinen, vd för koncernen Musti ja Mirri Group som säljer produkter för husdjur, säger att företagets försäljning fortsätter att öka.

- Just nu ökar koncernens omsättning med 25-30 procent i Finland. Försäljningen till konsumenterna ökar med ungefär 10 procent, bedömer han.

De mest extrema trenderna brukar enligt Sutinen inte slå igenom i Finland.

- Finländarna förstår att hunden inte är en åtta kilos människa. Vi har tack och lov sluppit fenomen som nagellack och hårfärg för hundar. Det är ingen önskvärd utveckling, säger han.

Tiina-Rakel Liekki / Yle Uutiset

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes