Hoppa till huvudinnehåll

Världens största bärgning

Costa Concordia är dubbelt större än Titanic som sjönk hundra år tidigare. Den förlista lyxkryssaren har legat och rostat utanför den italienska västkusten vid ön Giglio enda sedan den körde på grund för två och ett halvt år sedan. Trettiotvå passagerare omkom i olyckan.

Bärgningen som inleddes tidigt på måndag morgon är den största i sjöfartshistorien, enligt brittiska Telegraph. Redan i september rätades det 290 meter långa och 35 meter breda fartyget upp i väntan på att bogseras bort. Nu har det utdragna bärgningsarbetet inletts.

Vraket som har en total volym motsvarande 114 500 registerton, har legat till hälften under ytan. Nu håller det på att tömmas på vatten för att kunna rätas upp ytterligare.

Genom att fylla trettio fastspända pontoner med luft ska man sakta lyfta upp hela skrovet tolv meter från den undervattensplattform som nu stöder upp det. Det här görs med hjälp av hundratals dykare och experter.

Risker för miljökatastrof

Bärgningen av Costa Concordia
Bärgningen av Costa Concordia Bild: Vincenzo Pinto / AFP costa concordia

En bärgning i den här storleksklassen är ett utmanande och riskfullt projekt där mycket kan gå fel. Bärgningens första skede måste göras med stor varsamhet. Fartyget kan bändas och gå av på mitten då det lyfts upp för snabbt.

Följande skede i bärgningen går ut på att skrovets flytkraft undersöks. Det här väntas ta närmare en vecka. Vraket måste flyta tillräckligt bra utan hjälp för att kunna bogseras ut på öppet hav.

Många är ändå oroade över att den rostiga lyxkryssaren kan bli ett stort miljöproblem när det väl bogseras. Skrovet kan läcka olja eller börja falla samman. Att vraket dessutom bogseras genom ett stort reservat för valar och delfiner försvårar situationen ytterligare. Greenpeace kommer därför att finnas på plats för att övervaka hela bogseringen av Costa Concordia.

Dyr och långsam bärgning

Dykare som dyker inne i Costa Concordia
Dykare som dyker inne i Costa Concordia Bild: Italienska polisen costa concordia

Om allting går enligt planerna och man lyckas få vraket att flyta utan hjälp, bogseras Costa Concordia sedan av tio bogserbåtar två hundra sjömil i nordvästlig riktning till hamnstaden Genua för skrotning. Resan dit väntas ta upp till fem dygn. Själva nedmonteringen och skrotningen av vraket väntas ta upp till två år.

Kostnaderna för världens största bärgning har redan nu stigit mer än planerat och slutnotan uppges landa på omkring 1,5 miljarder euro.

Costa Concordias kapten Fransesco Schettino är åtalad för dråp, skeppsbrott och för att ha övergivit fartyget. Rättegången mot honom och fyra besättningsmän pågår fortfarande.

Costa Concordia är byggd i Genua och sjösattes 2006. Då var den en av Italiens största lyxkryssare, och kostade 450 miljoner euro att bygga.

View Larger Map

Unikt videomaterial från Costa Concordia

RAI:s direktsändning från bärgningen

Den här artikeln är uppdaterad. I den ursprungliga artikeln stod det felaktigt att skeppet kostade 450 000 miljoner euro. Det är nu rättat, skeppet kostade 450 miljoner euro.

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes