Hoppa till huvudinnehåll

Cykelvägar vid Skärgårdsvägen prioriteras inte

Skärgårdsvägen är smal och gropig och folk kör bil i hög hastighet för att hinna till färjorna. Ändå försöker Pargas locka allt fler cykelturister till vägen som saknar cykelväg.


Det är många som tagit upp hur farlig Skärgårdsvägen är att cykla på bland tipsen i Svenska Yles öppna granskning #FixaSkärgården

#FixaSkärgården


”Ni borde kolla ringvägen och dess säkerhet och framkomlighet för cyklister. Från Pargas till Nagu går en krokig och backig skogsväg som endast kan användas av terrängcyklar.”

”I Houtskär finns ingen cykelväg och vägarna är extremt krokiga och på dem trängs bilar, cyklar och husvagnar.”

”Skulle cykelvägar finnas skulle turismen öka ännu mer.”

”Kan inte låta bli att undra varför Skärgårdsvägen marknadsförs som en cykelrutt. Ta och mät avståndet mellan vita linjen och där asfalten övergår i väggrenen, på sina ställen måste man ta fram förstoringsglas.”

”Landsvägen är livsfarlig, alltså Skärgårdsvägen på Korpo. Enligt statistiken är den inte farlig, men måste det hända en olycka eller att någon måste offra sitt liv före det sker någon förbättring.”

Så låter några exempel från tipsen som kommit in. Vi frågade Sakari Hurskainen, trafikprojektchef vid Egentliga Finlands NTM-central, om det måste ske en olycka innan Skärgårdsvägen får cykelvägar.

- Det stämmer inte att det behövs en olycka innan något händer. Men ofta reagerar man först då det skett en olycka. Om det visar sig vara en trend märker man att ett ställe måste åtgärdas, säger Hurskainen.

I sommar förbättrar man cykelvägarna över Abborrhålet och Rödhällssundet. Bron över Abborrhålet är färdig, medan arbetet vid Rödhällssundet ännu pågår.

Hurskainen berättar att det finns planer på att fortsätta en cykelstig i terrängen i Nagu, en liknande som finns mellan Ersby och Lillmälö på Pargassidan. Men det kan ta år innan det förverkligas, eftersom det helt enkelt inte finns pengar.

- Pengarna för vägunderhållet minskar varje år.

För att prioriteras i kampen om pengarna ska vägavsnittet ha mycket cyklister och bilar och en del tungtrafik i kombination med smal väg. Även en hög olycksrisk höjer prioriteten. Men enligt polisens trafikenhet har det inte skett en enda olycka på Skärgårdsvägen med en cykel inblandad sedan början av år 2010. Men däremot har många nära ögat-situationer skett.

”Det går bra att cykla här”

Anna och Kari Arffman från Borgå är vana cyklister och berömmer bilisterna på Skärgårdsvägen som beaktar cyklisterna mycket bättre än vad man gör på fastlandet. Anna berömmer att det gått väldigt bra att cykla längs med Skärgårdsvägen. Också cykelstigen i terrängen mellan Ersby och Lillmälö får beröm.

- Det gick bra att cykla på stigen med lite bredare däck. Marken var hård och det var en trevlig överraskning att det överhuvudtaget fanns cykelväg, säger Kari Arffman.

Anna Arffman tror att det skulle löna sig att satsa på cykelvägar i skärgården. Det kunde öka turismen och därmed bringa mer pengar till skärgården.

Hannele Lehikoinen från Hyvinge säger att det känns lite ostadigt att cykla på de smalaste avsnitten, medan hennes man Jukka ansåg att det inte var så farligt som de befarat. Bilarna gav dem bra med utrymme då det inte kom en mötande bil.

- Fast det finns inte mycket utrymme, säger Jukka.

- Det känns ok med personbilar, men lastbilarna känns lite obehagliga, säger Hannele.

”Måste marknadsföra cykelturismen”

Ulrika Ström, turismprojektledare vid Pargas stad, cyklar själv från Pargas till Nagu på jobb. Hon tycker inte att vägen är så farlig som det ibland pratas om.

- Nu ska man förstås akta sig, men det gäller ju allmänt i trafiken, inte är det bara den här vägen.

Ström säger att de satsar på cykelturismen för att det är populärt och för att folk vill komma hit och cykla.

- Vi måste marknadsföra turismen och cyklismen i skärgården. Det är ett hållbart sätt att ta sig fram på, säger Ström.

Läs också

Fixa skärgården