Hoppa till huvudinnehåll

Raseborg går miste om skärgårdspengar

Motorbåt i hmn
Skärgårdstillägget försvinner fr.o.m. 2015. Motorbåt i hmn Bild: Yle #fixaskärgården

Skärgårdstillägget till kommuner med skärgårdsdel försvinner från och med nästa år. Det handlar om pengar som kommunen har fått - helt enkelt på den grunden att man har skärgård. För Raseborgs del är det frågan om cirka 900 000 euro per år.

Stadsdirektör Mårten Johansson, Raseborg
Mårten Johansson Stadsdirektör Mårten Johansson, Raseborg #fixaskärgården

Ändå är det inte rakt av så att Raseborg går miste om närmare en miljon. I verkligheten har det aldrig funnits några öronmärkta pengar för skärgården, varken i Raseborg eller annanstans. Att en kommun har skärgård har varit ett av tiotals kriterier för statsstöd till kommunerna.

- Skärgårdskriteriet har en relativt liten betydelse för hela det statsstöd som Raseborg får. Vi får mycket mer pengar för till exempel tvåspråkighet, berättar stadsdirektör Mårten Johansson.

Inte sämre service

Då statsandelarna från och med nästa år fördelas på andra grunder än tidigare, hör Raseborg till de kommuner som varken vinner eller förlorar mycket. Att Raseborg nu går miste om skärgårdstillägget innebär inte att det är slut på servicen i skärgården, intygar Mårten Johansson.

Jan-Peter Kivelä
Jan-Peter Kivelä Jan-Peter Kivelä jan-peter kivelä

- Vi får fortsättningsvis stöd för till exempel svävare, som skulle vara väldigt dyra för individer att betala för.

Jan-Peter Kivelä, som driver gästhamnen på Jussarö, tar också det hela med ro.

- Inte har vi märkt av någon extra service i skärgården hittills heller. Här är det bäst att vara så självförsörjande som möjligt, säger han.

#FixaSkärgården

Möjligt att verka i skärgården

Mårten Johansson har jobbat länge med skärgårdsfrågor, och han säger att det med åren blivit svårare att få gehör för skärgårdsfrågor.

- Historiskt har vi i Finland haft ett väldigt starkt fokus på skärgårds- och glesbygdsfrågor. Nu är det urbana frågor som dominerar, segregation, invandring och socioekonomiska frågor.

Samtidigt finns det fortfarande mycket service och infrastruktur i skärgården, lite beroende på vad man räknar som skärgård. Officiellt räknas all glesbygd i närheten av strandlinjen till skärgården, inklusive områden som Tenala, Box och Trollshovda.

Enligt Johansson är det just fungerande infrastruktur som krävs för att hålla skärgården bebodd: vägar, bredband, avlopp. Han nämner Skåldö som ett positivt exempel på hur man lyckas locka nya invånare till skärgården.

- Om vi ser till de senaste 40 åren har det skett en enorm utbyggnad av infrastrukturen i skärgården. Om det bara finns människor med vilja och initiativ så finns det nog också förutsättningar att verka i skärgården idag.

Läs också

Fixa skärgården