Hoppa till huvudinnehåll

Ingå hamn ägs av två personer

Koltrafikverkets hamn i Ingå
Hamnen gjorde år 2012 en halv miljon euro i vinst. Koltrafikverkets hamn i Ingå Bild: Yle/Marica Hildén inkoo shippings kranar

Ingå hamn är den enda privatägda allmänna, kommersiella hamnen i Finland. Idag är den privatare än någonsin. Sedan i juni har Inkoo Shipping en enda ägare.

Ingå hamn vädrar goda affärer, då stenkrossverksamheten i Joddböle kanske utvidgas. En expansion skulle ha stor betydelse för hamnen. För ägarna skulle det innebära goda intäkter.

Hamnen byggdes för Lojo Kalkverk ab och invigdes 1962. Aktiebolaget Inkoo Shipping grundades 1994 av Finnsementti, Nordkalk och M-real. Sedan dess har ägarna varierat en del men ägarna har i regel varit stora kunder hos hamnen.

En ägare

I dag ägs Inkoo Shipping i sin helhet av ett företag som heter Arbistock Ab. Arbistock kom in i Inkoo Shipping år 2009, då man köpte Nordkalks andel på 60 procent. Efter det köpte Arbistock 5 procent av M-Real och i juni i år sålde Finnsementti sin andel på 35 procent till Arbistock. Köpet blir officiellt i augusti, och köpesumman offentliggörs inte.

- Det är en unik business i sitt slag. Vi har varit med sedan 2009, och när Finnsementti ville sälja sin andel var det klart att vi var intresserade att köpa, säger Arbistocks vd Anders Oldenburg.

Sidobusiness

Att driva en hamn är ingen huvudsyssla för Anders Oldenburg, och han deltar inte i den operativa verksamheten på något sätt. Han jobbar på fond- och kapitalförvaltningsbolaget Seligson. Det andra namnet bakom Arbistock är Janne Larma - även känd som vd för det börsnoterade eQ Bank.

För ägarna är alltså Inkoo Shipping en liten business vid sidan av annat, men en ganska bra business i alla fall.

- Det är inget jättelönsamt företag, men det är hyfsat stabilt. Ingå hamn ligger nära tung industri, som inte vill transportera sina varor långt bort.

#FixaSkärgården


Det senaste offentliga resultatet för Inkoo Shipping är från 2012. Då hade Inkoo Shipping en omsättning på omkring fem miljoner och gjorde en vinst på ca en halv miljon euro.

Hur mycket Arbistock har betalat för Nordkalks och Finnsementtis andelar är oklart, men summan torde röra sig mellan fem och åtta miljoner euro. Ett rätt så förmånligt pris för en verksamhet som inbringar en halv miljon om året.

Bra investering på lång sikt

Med bara en ägare blir det också lätt att fatta beslut om att eventuellt sälja bolaget, om bara priset är det rätta. Anders Oldenburg försäkrar att Arbistock inte är ute efter att snabbt sälja Inkoo Shipping.

- För oss handlar det om att ha ett lönsamt bolag som kan betala hyfsade dividender och på det sättet vara en bra investering på lång sikt.

Och framtiden ser lovande ut. Om Rudus får utvidga sin stenkrossverksamhet i Joddböle, kommer trafiken över Ingå hamn att öka märkbart. Inkoo Shipping skulle vid sidan av Rudus själv vara den klart största vinnaren om den planerade expansionen i Joddböle blir av.

Artikeln är uppdaterad. I ursprungsartikeln publicerad 24.7 kl. 06.00 stod det felaktigt att Ingå kommun sålde hamnen 1994. Ingå kommun har aldrig ägt hamnen.

Läs också

Fixa skärgården