Hoppa till huvudinnehåll

Både dyr och billig kampanj gav plats i Europaparlamentet

Olli Rehn satsade mest på sin valkampanj och vinsten blev en plats i Europaparlamentet. Bild: EPA / Olivier Hoslet eu-kommissionär

Centerns Olli Rehn hade den dyraste EU-valskampanjen, samlingspartisten Alexander Stubb den nästdyraste. Sannfinländaren Jussi Halla-aho den absolut billigaste. Halla-aho kom dessutom in utan större reklamsatsning.

De invalda i EU-parlamentet och suppleanterna ska senast i dag rapportera hur de har finansierat sin kampanj.

Av dem är det bara centerpartisten Hannu Takkula som tog ett stort lån, till föga nytta, han blev bara suppleant.

När Olli Rehn satte 145 000 euro på att bli EU-parlamentariker, så kom Jussi Halla-aho in för 4 000 euro. Halla-aho fick alla sina pengar från partiet, så både han och Sannfinländarna räknade med att en liten budget räcker. Partiet gav andre mannen Sampo Terho betydligt mer pengar.

Ekonomikommissionären Rehn vågade inte räkna med säkert inval, han satte egna pengar, 30 000 euro, i blöt och företagen stödde honom med lite mer än så.

Stubb är företagens och de rika privatpersonernas man

Företag och privatpersoner har varit måna om att få in Olli Rehn och samlingspartisten Alexander Stubb i EU-parlamentet, allra givmildast har de varit mot Stubb. Han kan ståta med donatorer som Björn Wahlroos, Chaim Zabludovicz, Kari Stadigh och Mikael Lilius. Stubb behövde inte alls punga ut med egna pengar.

I Svenska folkpartiet var Christina Gestrins kampanj (85 000 euro) nästan dubbelt så dyr som Nils Torvalds (50 000 euro), och båda har lagt ut egna pengar. SFP gav båda lika mycket.

Både arbetsgivarorganisationer och fackföreningar har trott på socialdemokraten Miapetra Kumpula-Natri, hon har fått pengar från båda.

Utomhusreklam för de yngre

Det är tidningsreklam, tv, utomhusreklam och valtidningar eller broschyrer som gäller.

Centerns evighetsmaskin Paavo Väyrynen och Olli Rehn har satsat mest på reklam i tidningar, medan Stubbs och SFP:s Christina Gestrins grej är utomhusreklam.

Kumpula-Natri och Vänsterförbundets Li Andersson och De Grönas Oras Tynkkynen har också satsat utomhusreklam.

Halla-aho var helt i egen klass med att komma billigt undan, men också de Grönas Heidi Hautalas (10 000 euro) och Vänsterförbundets Merja Kyllönens (12 000 euro) kampanjkassor var små.

När det här är skrivet har ännu inte de invalda EU-parlamentarikerna Liisa Jaakonsaari SDP, Anneli Jäätteenmäki från Centern och Sirpa Pietikäinen från Samlingspartiet lämnat in sina uppgifter.