Hoppa till huvudinnehåll

Sampling demokratiserar konsten på ett helt nytt sätt

Skivspelare
Många låtar har samplingar som är så gamla att de ursprungligen gavs ut på lp. Skivspelare Bild: Yle/Roger Källman grammofon

Ibland känns det som om varannan ny låt egentligen är en gammal hit som bara är lite omgjord. Artister och band samplar gamla låtar som aldrig förr, men hur går det egentligen till? Musikexperten Jennah Vainio har svaren.

Att låna delar av andras verk för sitt eget är knappast något nytt inom olika konstformer, och musikbranschen är inget undantag. Allt flera artister lånar delar av andra artisters verk, vilket inom musikbranschen har en mera bekant term, nämligen sampling. Hur ska du gå till väga för att använda en sample i din låt? Musikexpert Jennah Vainio från Teosto svarar.

Den mest samplade låten

Enligt databasen whosampled.com har världens mest samplade låt samplats 1362 gånger. Låten heter Change The Beat och det är Fab 5 Freddy som gjort orginalet.

Den hörs i bland annat Thrift Shop (av Macklemore and Ryan Lewis feat. Wanz) och i Justin Biebers låt Right Here.



Här ser du resten av samplingslistan.

– Först måste man definiera vad en sample är. Det är alltså ett musiksegment som ofta kommer från en kommersiell skivinspelning, säger Jennah.

Hon klargör att ifall det är frågan om en kommersiell skivinspelning är det viktigt att ”cleara”, alltså verifiera att man får använda materialet.

– Speciellt om man som ung upphovsman gör en låt som lånar någon annans musik. Då måste man alltid ha tillstånd från skivbolaget.

Du måste ALLTID ha lov att sampla

Generellt inom media är det ofta längden på musikstycket som avgör hur mycket som ska betalas för det, om någonting alls. Men samma principer gäller inte sampling.

– Det spelar ingen roll hur lång den är. Man måste alltid ha lov till att få göra det. Upphovsrättslagen är entydig på den här punkten, säger Jennah.

Om du tänkte vara listig och hoppades på att komma undan utan att fråga om lov, ska du tänka två gånger, ifall du inte råkar ha en massa extra pengar i sparbössan.

– Så ska man ju naturligtvis inte göra. Då kan man ligga illa ute sedan senare ifall man blir uppfångad av någon, alltså om någon hör att du har använt någons annans hjärnkapacitet på din egen sång.

Hon menar att du kan hamna ut för stora rättsliga kostnader eftersom det är sannolikt att du hamnar i en rättstvist med den ursprungliga upphovsmannen eller skivbolaget.

– Sedan är det naturligtvis en annan sak om man nu hemma eller för skojs skull gör det ena eller det andra, men genast när det blir offentligt så måste man vara noggrann med upphovsrättsliga saker, säger Jennah.

Okej, längden spelar ingen roll. Men vad kostar det då?

– Det varierar beroende på skivbolag och artisten som man håller på att sampla. Men oftast är det naturligtvis frågan om något sorts avtal just gällande pengar. Det är ett ekonomiskt varierande resultat.

Om du ringde upp Beyonces skivbolag och till din bittra besvikelse kom fram till att pengarna i din sparbössa inte räcker, finns det ännu hopp.

– Naturligtvis så finns det ju också sample samlings-CD-skivor i våra databanker som är helt lagliga att använda, säger Jennah.

Jennah berättar också att du kan hitta dem även på nätet som ett alternativ till att köpa sample CD:n. Men inte heller här ska man glömma goda vanor.

– Det hör naturligtvis till bra kutym att informera då man exempelvis producerar sin första skiva – att det står någonstans att samplen är från den här samlingen. Det är ju rätt att ge cred dit det hör, säger Jennah.

Att göra samplingen oigenkännlig

Det finns kryphål i de flesta systemen – gäller det också sampling? Tänk om man ändrar om en sample så att den är oigenkännlig.

– Det är ju sant att med dagens program kan man göra det ena och det andra så att det tillslut låter som något helt annat. Det kan vara svårt att märka att det här har något att göra med den ursprungliga låten. Här går hederligheten hand i hand med kollegial respekt för andras verk.

Jennah menar att det förekommer en hel del, men att lagen är entydig på den punkten – även om du har pitchkorrigerat eller delat upp ett verk, är det ändå frågan om någon annans verk, och här går hon in på plagiat, eftersom det är något som människor lätt blandar ihop med sampling.

– Det är två skilda saker. Plagiat är inte ett nytt verk, utan ett verk som har plagierats från något tidigare verk. Ofta betyder det i praktiken att refrängen är ett i ett och så vidare. Sampling är då man skapar ett nytt verk genom att återanvända något som redan är skrivet i ett annat verk – det kan vara ett riff eller intro som man loopar i all oändlighet och så bygger man på något annat. I princip är det då inte plagiering utan ett nytt verk som använder element av ett annat verk. Plagiat är helt annat, då är det direkt stöld kan man säga.

Sampling demokratiserar konsten

Jennah sammanfattar att sampling alltid har existerat i en eller annan form. Sampling är nytt, men i och för sig inte nytt. Hon menar att vi alltid lånat av andra och nämner exempelvis Bach som lånade av Vivaldi på 1700-talet. Det är på sätt och vis samma sak, menar Jennah.

– Att man vill ge sitt verk en yttre refereringspunkt som på något sätt hämtar något nytt till verket man själv skapat. Och det är jättepositivt att det demokratiserar konsten på ett helt nytt sätt. Och vad gäller upphovsrättslag, så det är ju självklart att den som har tonsatt originalet har rätt till sin ersättning.

Nyligen publicerat - X3M