Hoppa till huvudinnehåll

Ny kreativ chef drömmer om fluffiga Marimekkokläder

Det blåser nya vindar på Marimekko. Det hoppas åtminstone den rikssvenska kläddesignern Anna Teurnell som i mitten av juli tog över ansvaret som kreativ chef och medlem i ledningsgruppen på Marimekko. Efter plagieringshärvor och samarbetsförhandlingar som slutade i våras vill Teurnell nu vända blickarna tillbaka till designen igen.

Teurnell vill införa nya plaggtyper och överraska med nya material utan att tumma på de kännspaka mönstren.

- Jag skulle kanske vilja få in lite flera material i kollektionerna. Jag tycker ull till exempel passar väldigt bra i ett skandinaviskt, finskt märke. Fluffig mohair skulle kännas väldigt fint i alla printade tygerna, säger hon i en av sina första intervjuer i Finland.

Finländskt eller skandinaviskt?

47-åriga Anna Teurnell har tidigare arbetat med kläddesign inom H&M -konsernen men känner sig hemma också bland Marimekkos mönster.

- Det fanns när jag växte upp, mamma hade Marimekkoklänning, vi hade Marimekkogardiner och Marimekkopyjamasar. Det har fortsatt och jag har samlat lite kläder så som den 40 år gamla klänning jag har på mig.

Hur hon som uppvuxen i Sverige kommer att fånga upp det typiskt "finländska" i Marimekko vet hon inte än.

- Eftersom jag är svensk så vet jag inte exakt vad det innebär men det är skandinaviskt att vi tycker om när det är praktiskt: kläder ska fungera och handdukar ska man kunna tvätta, samtidigt som man också vill ha glädje. Det tycker jag är både skandinaviskt, finskt och väldigt mycket Marimekko, säger Teurnell till Yle.

Se hela intervjun med Anna Teurnell på Arenan.