Hoppa till huvudinnehåll

Motstånd mot cykelväg i Sjundeå

En planerad lättrafikled i Sjundeå
Den ena ändan av lättrafikleden. En planerad lättrafikled i Sjundeå lättrafikled


En ny gång- och cykelbana i närheten av den gamla stationsbyggnaden i Sjundeå väcker motstridiga känslor.

Vägen har länge funnits i planerna och skulle behövas, men motståndarna tänker inte ge upp. Igår hålls ett möte i Sjundeå med anledning av den planerade vägen.

En planerad sträckning för lättrafikled i Sjundeå
Vägen skulle innebära att flera träd i närheten av stationen fälls. En planerad sträckning för lättrafikled i Sjundeå lättrafikled

Tonfallena var tidvis hätska, ofta bitska och nog så sarkastiska, när kommunens tekniska direktör Jorma Skyttä försökte leda diskussionen. Skyttä själv verkade inte speciellt förberedd på anklagelserna, utan verkade tycka att vägen inte är så mycket att bråka om, åtminstone inte ur ekonomiskt perspektiv.

Välkommen för invånarna

Det handlar alltså om några tiotal meter gång- och cykelbana, som skulle löpa strax norr om den gamla stationsbyggnaden. För invånarna i Haga skulle den här vägen vara mycket välkommen, berättar Jaana Tuomi-Karén som bor i Haga.

- Min egen arbetsväg tar i dagens läge tiotals minuter längre än vad den skulle göra med vägen. Mina barn tar sig till stationen längs en stig som är lerig på hösten och hal på vintern. Och trafiken från Hagahållet är livlig, tillägger Tuomi-Karén.

Bland motståndarna finns Anu Sauramaa. Hon och hennes familj äger stationsbyggnaden.

- På det här området ska det inte byggas något alls. Det är fråga om ett skyddat område, där museimyndigheterna borde få säga sitt, säger Sauramaa.

En planerad lättrafikled i Sjundeå
Den andra ändan har precis börjat byggas. Nu handlar det om hur vägen ska dras härifrån framåt. En planerad lättrafikled i Sjundeå lättrafikled

En titt på stationen

Sauramaa och hennes familj tar mig till stationen för att visa vad vägbygget konkret innebär. Och där blir bilden lite tydligare.

Den nya vägen skulle innebära att det norr om spåret, strax intill stationsbyggnaden, skulle löpa tre parallella vägar - två finns sedan tidigare, och den tredje är den som kommunen vill bygga. Bygget skulle innebära att en hel del träd måste fällas på området kring stationen.

Dessutom finns ju en väg från förut. Att förena den vägen med den planerade lättrafikleden skulle bara kräva en liten, liten sväng - över ett litet hörn av Sauramaas marker. Som kommunen gärna skulle få köpa, men inte hittills velat.

Hoppas på överenskommelse

Kommunen har erbjudit sig att lösa in marken utan ersättning för att förena vägarna, men det har markägarna inte gått med på. Därför har kommunen i stället gått vidare med planerna på en tredje väg.

- Det är en fånig lösning och jag skulle helst inte vilja göra den. Men om vi inte når en överenskommelse med markägarna är vi tvungna att göra så här.

Alternativet att inte alls bygga vägen vill Skyttä inte kännas vid. Den här vägen har funnit i planerna i över tio år, lika länge som bostadsområdet i Haga, och det är på tiden att den byggs, säger han.

I dag (5.8.) ska Sauramaas träffa Jorma Skyttä på tu man hand. Trots de hätska tongångarna på kvällens möte kan en lösning vara i sikte.