Hoppa till huvudinnehåll

FDUV: Kårkulla känsligt för kritik

Lisbeth Hemgård, verksamhetsledare, FDUV
- De utvecklingsstörda vill ha ett normalt liv med tjänster, säger Hemgård. Lisbeth Hemgård, verksamhetsledare, FDUV Bild: Laura Rahka lisbeth hemgård

De senaste åren har vi hört flera missnöjda kommentarer om Kårkulla, säger verksamhetsledaren Lisbeth Hemgård vid Förbundet för de utvecklingsstördas väl FDUV. Kårkulla har liksom alla inom vården drabbats av inbesparingar som gjort det svårt att fortbilda personalen.

Hemgård säger också att kommunerna stöder Kårkulla för lite och ledarskapet i samkommunen har också kritiserats. Samtidigt håller hela synen på utvecklingsstörda på att ändras.

- Personer med funktionsnedsättning är inte en homogen grupp som är tacksam över att få vård. De vill ha ett normalt liv med goda tjänster och bra stöd - och därför kommer ju kritiken mer och mer, funderar Hemgård.

Har ni framfört kritik mot Kårkulla?

- Vi har diskuterat deras tjänster flera gånger. När vi har kontakt på ett praktiskt plan, med regioner eller enheter så tycker vi att det fungerar rätt så bra. Om vi tänker på ledningen så ser vi det så att det finns en överkänslighet, säger Hemgård eftertänksamt.

Samtidigt betonar hon att Kårkulla har 50 olika boendeenheter och många är nöjda och glada över de tjänster de får.

- Men det finns också problem och det har vi ju hört i dag. Kritiken måste man ta till sig - och den hade vi kanske hoppats att Kårkulla hade diskuterat mera med oss, säger Hemgård.

Vilka kommentarer får ni höra om Kårkulla?

- Vi får höra om dåligt bemötande och okunskap. I vissa regioner är det stor personalomsättning och då märker vi att det saknas en kontinuitet till klienterna.

Hemgård säger att det är intressant att kommentarer om Kårkulla inte bara kommer från de anhöriga, utan också från personalen eller klienterna själva.

- De kan klaga över att de inte får göra som de själva vill eller att rättigheterna inte är de de borde vara, berättar hon.

Hemgård säger att man kommit överens med Kårkulla samkommun att varje gång vi hör om kritik så ska vi kontakta ledningen.

- Delvis gör vi det men ibland gör vi det inte då de som kontaktar oss inte vill det.

Vad är de rädda för?

- En större öppenhet skulle gagna både anhöriga, personalen och de som får tjänsterna, säger Hemgård.

Kontroll och ledarskap viktigt

Lisbeth Hemgård funderar också över samkommunens ledning - och kontroll.

- Kårkulla är beroende av sin personal. Det är viktigt med en ledning som har kontroll att det inte förekommer övergrepp. Kontrollen varierar beroende på region och enhet, där borde Kårkulla stärka sitt ledarskap och göra det mera enhetligt, bedömer hon.

Det fanns en stor grupp personal som pensionerats i samkommunen. Hur ska man kunna bygga upp det kapital som fanns där, undrar hon. Det blir en utmaning för Kårkulla.

Läs också:
Extern utredare med i fallet Kårkulla
Beslutsfattare i Sibbo upprörda över Kårkullafallet
Våld mot utvecklingshämmade vid Kårkullaenhet i Sibbo
"Jag ber de anonyma vårdarna kontakta mig"
"Grova anklagelser som vi måste utreda grundligt"
"Situationen är bättre på Kårkulla i Österbotten"
Mobbingsmisstankar vid Sagaboendet redan år 2010

Läs också