Hoppa till huvudinnehåll

Reklamforskaren Nina Åkestam: Hälsa är inte ett utseende

Reklamforskare Nina Åkestam
Reklamforskare Nina Åkestam nina åkestam

– Nuförtiden är det inte riktigt politiskt korrekt att säga att man ska banta för att bli snygg och smal, däremot kan man alltid säga att man kan bli mer hälsosam. Hälsoargumentet har blivit ett sätt att sälja ett smalhetsideal med nya ord. Det menar reklamforskaren och kolumnisten Nina Åkestam, som har använt sig av en målbild om sin inre 85-åring för att hitta en sundare inställning till sin egen träning.

Att signalera att man tar hand om sin hälsa har blivit viktigt både inom politiken och i affärsvärlden. När Helsingin Sanomat intervjuade Nokias nya vd valde man att definiera honom som “mannen som gjorde 1500 magmuskelövningar per dag”.

– Det är ganska nytt att man ställer frågor om ultramaraton och liknande till företagsledare och politiker. Jag tror att för 10 år sedan räckte det utmärkt att vara vd för ett börsbolag, nu är det som att det inte räcker utan du ska också vara maratonlöpare. Det är ganska problematiskt. Inte för att inte börs-vd:ar inte skulle få springa maraton, de får göra vad de vill på sin fritid, men att extremt hård träning förutsätts vara en naturlig del av det hela är inte rätt, säger Nina Åkestam.

Hur hinner vd:n gå på bodypump?

Nina Åkestam menar att hälsohets är något som både män och kvinnor känner igen sig i, men att den relaterade utseendehetsen är en mer kvinnlig företeelse. Hon berättar om en paneldiskussion på Handelshögskolan i Stockholm där studerande fick ställa frågor till några framgångsrika kvinnor inom affärsvärlden. Flera av studerandena frågade kvinnorna om hur de fick ihop sitt krävande arbetsliv med träningen.

– Företagsledarna bara garvade och svarade “Jag är vd för ett stort börsbolag, jag hinner inte träna, vad menar du?” Jag tyckte det var så himla talande att nu sitter vi här med den här oerhört erfarna äldre kvinnan och det vi frågar henne är ”hur sjutton hinner du gå på bodypump?”. Där tycker jag vi inte är helt rätt ute, säger Åkestam.

Inre 85-åringen visade vägen

Förutom att Nina Åkestam forskar i reklam är hon också känd bloggare och kolumnist. I en kolumn skrev hon om varför hon beslöt sig för att säga upp sin personliga tränare.

Beslutet hängde ihop med en övning hon skrivit om i sin debutbok Meningen med hela skiten, som handlar om att hitta sig själv och vad man vill göra i livet. Övningen går ut på att spegla de viktiga val man gör mot en målbild av hurudan man vill vara som 85-åring – vilken sorts liv man ser tillbaka på under ålderns höst. Och det visade sig att Åkestams 85-åring inte var så intresserad av intensivt gymtränande som den 30-åriga Åkestam trodde.

– Via övningen med min inre 85-åring och försökte jag komma fram till vad som är viktigt för mig. Jag tycker om att röra på mig och vara ute i naturen. Men jag tycker inte så mycket om att vara på ett gym. Och vad sjutton skulle jag då göra där?

Hälsa är inte ett utseende

Åkestam insåg att hon hade ägnat ganska många timmar av sitt liv åt att göra något som inte behövdes. Det var inte hennes jobb eller något som gav någon annan något och det gav inte heller hennes själv speciellt mycket – något som var en rätt obehaglig känsla att inse.

– Men om jag hellre vill ha ett samhälle där utseendet spelar mindre snarare än större roll och då blir det dumt om jag själv beter mig som om det vore det viktigaste i mitt liv och lägger så mycket tid på att underhålla något jag inte tycker är särskilt viktigt.

Åkestam har inte slutat motionera helt, men försöker göra sådant hon tycker är roligt. Hon vill också värja sig mot den form av hälsohets där hon menar att hälsa har blivit ett visst utseende.

– Idag finns verkligen en tydlig bild av vad som är en lyckad människa och det är en hälsosam människa. Fast vi har egentligen ingen aning om hur den där människan på bilden mår – det kan inte ens en läkare veta utan att ta en massa prover. Men på något sätt utgår vi från att hälsa kan ses på utsidan.