Hoppa till huvudinnehåll

Nazifruar, mobbning och sexköp i prisbelönt dramatik

Det finlandssvenska dramatikerpriset delades ut på Svenska Teatern på torsdag. De pjäsförfattare som belönades har fokuserat på allt annat än småtrevliga ämnen.

Gunilla Hemming belönades för pjäsen Nazifruar, som handlar om hur fruarna till tyska SS-män levde både under nazitiden och efteråt. Pjäsen har ett genusperspektiv och tar bland annat upp frågan om vad det var som fick kvinnorna att stanna kvar vid sina mäns sida. Pjäsen har väckt känslor, berättar Hemming.

- Jag har aldrig fått så mycket positiv respons. Men en del yngre kvinnor hade svårt att se med vilken koppling de ska komma och se en pjäs om tyska hemmafruar på fyrtiotalet.

Hemmings pjäs fick premiär på Lilla Teatern i augusti 2013.

Mobbningspjäs med gråtoner

En annan av de prisbelönta är Malin Kivelä. Hon fick priset för pjäsen Emilia Ö:s märkliga måndag. Pjäsen var ett beställningsarbete för Teater Taimine och har turnerat i finlandssvenska skolor. Pjäsen handlar om mobbning, men det är ingen traditionell, svartvit mobbningberättelse.

- Jag ville inte ha perspektivet med goda och onda, där den mobbade är ett offer som bara måste förbli stark och vara sig själv.

I stället skrev Kivelä en historia med fler nyanser, där ingen är bara god och ingen bara ond. I prismotiveringarna står det att ”Kivelä skildrar en flicka som vågar vara trogen sig själv, en hjälteroll som det är lätt att identifiera sig med”.

Människohandel, men också lite vardagsvärme

Det svåra och känsliga ämnet prostitution var temat i Jeanette Björkqvists och arbetsgruppen Marcus Groth, Anna Hultin och Niclas Åkerfelt pjäs Kvinna till salu. Pjäsen som visades på Svenska Teatern bygger på verkliga händelser och i bakgrunden finns omfattande researcharbete. Manuset bygger på exempelvis rättsfall och fakta kring människohandel. Kvinna till salu är en del av ett tredelat koncept, där också diskussion och information ryms med.

Den enda av de prisbelönta pjäserna som utgående från tema inte platsar i kategorin ”tung” är Troja Mutanens hjärtbesvär. Dess författare Joakim Groth fick med sin arbetsgrupp (Max Bremer, Robert Enckell, Nina Hukkinen, Niklas Häggblom och Åsa Nybo) ett hedersomnämnande för att ”ha improviserat fram en bukett helgjutna och älskvärda karaktärer som både läsaren och åskådaren lätt tar till sig”. Pjäsen lyfter fram ensamheten och vardagen, men gör det på ett kärleksfullt sätt. Pjäsen fick premiär på Teater Universum hösten 2013.

Läs också Svenska Yles recensioner:
Nazifruar i grotesk regi
Kvinna till salu
Emilia Ö:s märkliga måndag
Hemligheter och lögner i Ingå

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje