Hoppa till huvudinnehåll

Lyxbåtar från Nautor går åt

Fundamentet till en plugg fräses i styrox med robotar
Fundamentet till en plugg fräses i styrox med robotar Bild: Yle/Kjell Vikman swan

Nautors varv har på kort tid seglat hem fyra kontrakt på 115 fots båtar i prisklassen 15-20 miljoner euro styck. Nautor, liksom Baltic Yachts, söker nu mera personal. Inom produktionen skapas det vid Nautor 30-40 arbetstillfällen genom de nya kontrakten.

Nautor upplevde liksom den övriga finska industrin hårda tider under 2009 och personalen minskade kraftigt.
Idag uppgår personalen vid Nautor till 225 personer fördelade på de tre verksamhetspunkterna i Kronoby där snickeriet finns, i Kållby i Pedersöre där skroven görs och vid BTC centret på Alholmen i Jakobstad där monteringen av segelbåtarna sker.
Personalstyrkan var som allra störst 2002-2003 och uppgick då till 520 anställda plus 80 underleverantörer som fanns inne i fabriken.

Ny order på 115 fots segelbåtar kräver nyanställningar

Nautor har på kortare tid än ett år lyckats få fyra nya order på 115 fots segelbåtar, båtar som är byggda på samma plattform men ändå är kundanpassade. Den här modellen presenterades för cirka 1,5 år sedan.

- 30-40 nya arbetstillfällen skapas genom de här beställningarna , säger personalchefen Kjell Fellman.

Nautor försöker på kort sikt locka tidigare anställda tillbaks till företaget, på längre sikt behövs också rekryteringsutbildning. Sysselsättningen vid varvet är tryggad åtminstone till årsskiftet 2016-2017 genom de beställningar som varvet nu har.

-Rent allmänt är Europa och USA fortsättningsvis de starka exportområdena för den här typen av lyxbåtar men leveranser har också skett till Ryssland och Kina, säger marknadsföringschef Marcus Jungell.

Problemen i de sistnämnda områdena är bristen på infrastruktur kring segelbåtarna på ort och ställe som gör det svårare att sälja den här typen av produkter, tillägger han.

Skroven härdas i 90 graders temperatur

Lamineringshallarna i gamla tiders båtvarv var ingen nöjsam upplevelse. Situationen idag med kolfibertekniken är en helt annan och lukten har försvunnit och ventilationen i övrigt har också kraftigt förbättrats. I Kållby enheten där Nautorskroven görs sker lamineringen i temperaturer på mellan 80 och 95 grader.

- Närmare 20 fläktar med en enorm luftcirkulation ger en jämn uppvärmning av laminatet i skrovet i härdningsskedet, säger operativt ansvarige Kjell Westö där han står invid 115 fotaren.

- Vi har hittat ett system där vi i princip på samma plattform kan göra individuella båtar för kunderna, säger en nöjd Westö.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten