Hoppa till huvudinnehåll

Berlin: Paketcykeln ska ta över

En stor del av de varutransporter som görs inom städerna kunde göras med cykel i stället för med bil. I Berlin i Tyskland efterlyser politiker mer cykeltransporter och de första firmorna håller på att starta upp sin verksamhet.

Transportcykeln glider fram mellan bilarna på en av de tätt trafikerade gatorna i stadsdelen Kreuzberg i Berlin. Daniel Feske håller just på att avsluta dagens runda.

- Cykeln är stor så jag behöver en hel del plats, men det tar bilisterna oftast inte i beaktande. Det gäller helt enkelt att ta sin plats och ibland påminner det lite om krig där ute på gatorna, säger Feske.

Cykeln som har tar sig fram med är en elektrisk transportcykel, med ett slutet rum för varorna, alltså precis som på en paketbil. Ombord ryms en vanlig lastpall och en last på upp till 250 kilogram.

Hälften av transporter med cykel

- Vi vill framförallt visa att det går hur bra som helst att byta ut bilen mot cykeln. Inom staden handlar det sällan om speciellt stora transporter, säger Sabine Föppl på Velogista.

Transportfirman startade sin verksamhet vid årsskiftet och man tror på konceptet, inte minst därför att en utredning gjord av det EU-finansierade nätverket cyklelogistics visar att hälften av alla transporter inom städerna skulle vara möjliga att göra med cykel. Också inom den tyska ekologiska trafikorganisationen VCD har man en stark tro på transportcykelns möjligheter.

- Speciellt här i Berlin tror jag att folk gärna vill ha koldioxidneutral transport. Och för våra kunder är det en möjlighet att visa att man beaktar gröna värden också då det gäller transporterna, säger Föppl.

En del av marknadsföringen

På Velogista riktar man sig i det här skedet framförallt till mindre firmor, som vill slippa bördan att transportera själv med egen bil. En av kunderna är Quitoberlin, en firma som bland annat handlar med ekologiskt producerad choklad från Equador.

- Ekologisk transport går bra hem hos våra kunder. Vi tror på den här idén och använder oss också av den i marknadsföringen, säger Paula Aqosta.

Att man åtminstone inom Berlin kan ty sig till koldioxidneutral transport, ser hon som en liten kompensation för att man hämtar sin choklad från Sydamerika.

- Där har vi ändå inget val. Vill man äta choklad i Europa så måste man väl acceptera de här transporterna, säger Acosta.

Daniel Feske, som idag hämtar några paket hos Quitoberlin, är i alla fall nöjd med sitt nya jobb.

- Man har ett gott samvete då man inte förorsakar några utsläpp. Jag har alltid cyklat mycket, så det här är det perfekta jobbet för mig.

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes