Hoppa till huvudinnehåll

Akutvårdare skall ut på racerbanan

ambulansbild
ambulansbild Bild: YLE/Ida-Maria Björkqvist ambulans

Det händer alltför många olyckor i Finland där ambulanser är inblandade, visar flera undersökningar. Därför börjar nu akutvården i Karleby utbilda sin personal i hur man bäst kör ambulansen.

Förstavårdschef Oskar Hagström
Enligt förstavårdschef Oskar Hagström gäller det som ambulansförare att hela tiden vara steget före. Förstavårdschef Oskar Hagström Bild: YLE/Ida-Maria Björkqvist förstavårdschef

Dels blir det teori, dels övningar på racerbanan i Kemora i Vetil.

- Sett till mängden ambulanser i trafiken så händer det för mycket olyckor. Det är en utmaning som vi måste ta itu med i hela landet, säger förstavårdschef Oskar Hagström i Karleby.

Inga krav på särskilt körkort

I dagens läge finns det inga krav på att akutvårdarna ska ha någon särskild utbildning eller ett utryckningskörkort. Det finns närvårdare, sjukskötare och förstavårdare som kör ambulans.

- För tillfället beror det helt på skolorna om de har fått någon utbildning. Om de har fått en dag, två, eller tre dagar. Så bakgrunden är varierande, säger Hagström.

Då akutvården inte kan lita på att kompetensen finns hos ambulansförarna tar man saken i egna händer. Några anställda ska i höst gå en utbildning på räddningsinstitutet i Kuopio. Efter det kommer de att utbilda sina kolleger i Karleby.

Mycket handlar om att ambulansförarna ska ligga steget före.

Akutvårdare Frank Nyman
Akutvårdare Frank Nyman har kört ambulans i 28 år och tycker att korsningar inne i städer är de knepigaste platserna. Akutvårdare Frank Nyman Bild: YLE/Ida-Maria Björkqvist frank nyman

- Man borde kunna läsa trafiken. Och med sättet man kör kan man visa om man kommer att bromsa eller köra om. Att man helt enkelt inte är för hastig i det man gör, säger Hagström.

Sluta filma ambulansen

Lagstiftningen sätter ingen hastighetsbegränsning, utan det handlar om omständigheter. Men i Karlebyregionen har man en intern regel.

- I centrum så har vi ungefär 20 km över den angivna hastigheten. På landsbygden ungefär max 30 över hastigheten. Nog kan våra anställda köra hårdare, men där finns alltid medtrafikanterna. Hellre lite lugnare så att man kommer fram, säger Hagström.

En ny utmaning för ambulanserna är att övriga trafikanter ibland ställer sig och filmar i stället för att flytta sig ur vägen.

- Man borde koncentrera sig på att köra den egna bilen och inte på att fotografera ambulansen. Sakta farten och kör förbi, åk inte fram och tillbaka och försök fotografera olyckan, säger Hagström.

Frank Nyman har kört ambulans i 28 år och tycker inte längre det är svårt. Men en gång var det riktigt nära ögat.

- Det var grönt för oss och en kille som körde mot rött. Men annars är det inte så svårt att köra ambulans, säger Nyman.