Hoppa till huvudinnehåll

Journaliststuderande: ”Alla journalister får nog inte jobb”

Det utbildas för många journalister, anser journaliststuderande, som upplever att konkurrensen om jobben i det finlandssvenska medielandskapet är hård. Soc&kom borde erbjuda ett större urval av utbildningar inom kommunikation, så att det blir lättare att hitta jobb.

Att det går dåligt för de finlandssvenska dagstidningarna överraskar inte journaliststuderande på Svenska social- och kommunalhögskolan vid Helsingfors universitet, Soc&kom.

- Jag vet inte om någon har kommit till den här linjen och väntat sig att få jobb, eller i alla fall fastanställningar. Den här branschen är i omvälvning så man måste kanske hitta sina egna möjligheter, säger andra årets journaliststuderande Björn Udd.

Christina Parviainen, som inleder sitt första år på magisterutbildningen i kommunikation, väljer också att se möjligheterna framom motgångarna. Hon ser fram emot en karriär som forskare i journalistik.

- Det finns mycket nya avhandlingar där man kan skriva om just de här förnyelserna, så jag är inte så rädd, säger Parviainen.

Soc&kom: ”20 nya journaliststuderande är lagom”

Även om de Finlandssvenska tidningshusen hyvlar i personalen, har Soc&kom valt att anta 19 nya studerande till journalistutbildningen i år.

Lars Lundsten, docent och universitetslektor i journalistik vid Soc&kom, tycker att antalet nya studerande är lagom.

När mediehusen skär ner på medieproduktionen, förflyttas det journalistiska arbetet långsamt över till andra institutioner och företag, som inte tidigare sysslat med medieproduktion.

- Jag tror nog att det kommer att gå väldigt bra för journaliststuderande. Många av dem har fortfarande det problemet, att de får jobb innan de blir klara och därför har de svårt att bli klara, säger Lundsten.

Studerande: ”Det utbildas för många journalister”

Journaliststuderande på Soc&kom är däremot av annan åsikt.

- På fem år blir 100 nya finlandssvenska journalister färdiga och alla får nog inte jobb som journalister, säger Aminoff.

Parviainen håller med.

- Det är väldigt hård konkurens. Det skulle nog vara lättare för redaktionen och oss alla om det skulle vara färre som kommer in varje år, säger Parviainen.

Fokus på dagsjournalistik - trots att dagstidningarna skär ner

Trots att jobben minskar inom tidningsbranschen, satsar journalistutbildningen vid Soc&kom fortfarande mycket på tidningsjournalistik och nyheter.

Det anser Felicia Aminoff, som inleder sitt andra år på skolan.

- Det har varit hemskt inriktat på dagsjournalistik. I och med att det har varit en bransch som det går väldigt dåligt för så är det lite synd, säger Aminoff.

Andra utbildningar inom kommunikation behövs

Enligt Jockum Hildén, doktorand och före detta journaliststuderande vid Soc& Kom, borde universitetet lära ut också andra färdigheter inom kommunikation, för att journaliststuderande lättare ska hitta jobb i framtiden.

- I stället för att ha en strikt journalistutbildning kunde man kanske ha ett lite bredare fokus, så att man också skulle lära sig mera om andra relaterade yrken inom kommunikation, säger Hildén.

Marknadsföring är ett alternativ. Hildén känner redan många som kombinerat en utbildning i journalistik med en annan utbildning vid Handelshögskolan.

Inte sannolikt, anser Soc&kom

Lundsten tror inte att ämnen som till exempel PR och marknadskommunikation kommer att ingå i utbildningen i framtiden.

- Jag tror att det är osannolikt. Om vi skulle ha flera linjer så borde vi flerfaldiga vårt intag och då tror jag tyvärr att ungdomarna i Svenskfinland skulle ta slut, säger Lundsten.

Dessutom blir den seriösa kommunikationen allt viktigare i och med de sociala mediernas framfart. Lundsten anser att Soc&koms journalistutbildning är konkurrenskraftig så som den är.

- Om vi tänker oss att det ska finnas någon svensk medieverksamhet i Finland så är den konkurrenskraftig. Och jag tror att vi ska tänka oss det. Det finns ännu de som konsumerar medier på svenska, säger han.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes