Hoppa till huvudinnehåll

Jörn Donner och Thomas Lundin söker mansrollen

Jörn Donner och Thomas Lundin
Jörn Donner och Thomas Lundin. Jörn Donner och Thomas Lundin Bild: Yle/Parad Media efter nio

“Kramtillvaron är inte så viktig”. Bl.a. Jörn Donner och Thomas Lundin ger sin syn på manlighet och faderskap i Efter Nio. Vi tittar naturligtvis också lite på kvinnorollen.

Efter Nio tar en närmare titt på mansroller. Finns de fortfarande och hur ser det ut? På köpet slinker vi också in på faderskap och självförtroende hos både män och kvinnor.

Papporna Jörn Donner och Thomas Lundin

Jörn Donner och Thomas Lundin är personer som fått sina roller som män ifrågasatta. Jörn Donner, aktuell med romanen Son och far, är känd för förhållandet – eller bristen på förhållandet – till sina söner medan Thomas Lundin, aktuell med frågesportsprogrammet På resande not, stämplats som den, enligt vissa, inte så manliga schlagerexperten.

Titeln på Donners nya roman ger lätt uppfattningen att den handlar om hans relation till sin pappa.

– Jag vet, det var mitt fel att hitta på en sådan titel. Det finns inget av min far i boken. Jag borde skriva under pseudonym, t.ex. Karl Andersson från Närpes eller nåt annat dumt. Då skulle ingen göra kopplingar mellan mitt personliga liv och mina fiktiva romaner, bortförklarar Donner.

Däremot medger Donner att han levt utan en far och att man inte kan undgå sig själv när man skriver. Det är väldigt normalt att leta efter sina föräldrar som är en process för att komma underfund med sig själv. Det var något som bl.a. Ingmar Bergman gjorde hela sitt liv.

Donners pappa dog när han var liten. Själv har han ingen kontakt med barnen från sitt tidigare liv.

– Minst av allt var jag en bra pappa, trots att jag var tvingad att avstå från sönerna i mitt första äktenskap. Men det är en större skada för barnen än för mig att vi inte träffas. Faderns närvaro var inte önskad och skadorna kan inte repareras, konstaterar Donner.

Sina senaste barn har Donner tagit hand om från början, precis som Thomas Lundin, som till skillnad från Donner har två barn med en och samma kvinna.

– En bra pappa ser sina barn, låter dem utvecklas till det de vill själva och ger dem verktyg för att göra det så bra som möjligt, konstater Lundin och får medhåll av Donner.
Både Lundin och Donner håller med om att männen har det svårt med det emotionella språket, vilket kan göra förhållandet mellan far och son mera ansträngt jämfört med andra band inom familjen. Däremot går Donners och Lundins åsikter om att kramas inte lika bra ihop.

– Jag vet nog inte om den där kramtillvaron är så viktig trots att fysisk kontakt nog kan vara bra, tycker Donner.

Lundin skippar fördomsskiten

Lundin har sedan länge sluta bry sig om den “omanliga” schlagerstämpeln och fördomsskiten. Trots att Eurovisionen utvecklats till regnbågsfolkets signaturmelodi är det inte bara bögar som följer med tävlingarna. Och varför skulle det bara vara de homosexuella förunnat att klä sig i färggranna kläder?

– Eurovisionens direktsändningar samlar över hundra miljoner tittare och största delen av dem utgörs av barnfamiljer med vita heterosexuella män, berättar Lundin.

Det handlar om vilka kopplingar människor gör. Lundin jobbar endast två veckor om året med Eurovisionsrelaterade saker och gör något helt annat resten av året. Ingen kopplar kopplar t.ex. Jörn Donner med Eurovisionen trots att han rapporterat från tävlingarna tidigare i livet.

Den typiska kvinnan

Mia hafrén
(Mamma) Mia Hafrén. Mia hafrén Bild: Yle/Parad Media efter nio

Mia Hafrén är mest känd från a capella-gruppen Fork men är nu också aktuell som Donna i Svenska Teaterns uppsättning av musikalen Mamma Mia! Vad betyder rollen i musikalen för karriären?

– Många kan tycka att det här är toppen på min karriär. Men själv tycker jag att Fork är toppen på min karriär. Nästa steg i karriären är inte London, utan snarare att jag blir en mycket duktigare medlem i Fork, berättar Hafrén.

Som skådespelaren har Hafrén om någon har studerat olika roller i sitt yrke. Hur spelar man en typisk kvinna?

– Det hjälper inte att sätta på sig utmanande kläder om man inte har något att komma med. En sexig kvinna kommer inte av att man sätter på sig sexiga kläder. Det kommer från självförtroendet och den inre berättelsen. Man måste utgå från att man vill ge något av sig själv, berättar hon.

Mia Hafrén axlar också rollen som fru och mamma, roller som får lida en aning på grund av jobbet. Hon har tidigare fått erfara hur ett äktenskap gått i stöpet p.g.a. jobbet och hon vill inte att det händer igen.

– Det kan hända att de romantiska veckosluten på sommarstugan uteblir, skrattar hon.

Hafrén säger att hon för tillfället kan jämföras med en beväring som kommer hem på permissionen och inte pratar om något annat än armén. Hennes tips är att man förbereder familjen på perioder som dessa och pratar ut om saker och går med på att tåla familjemedlemmarnas sämre sidor.

Programmet erbjuder också på manlighet av det ädla slaget – nämligen gentlemannaskap. Robban Nilsson tog reda på vad det innebär att vara gentleman och gick ut på stan för att testa sin nyinlärda kunskaper. Lärdomen som både Robban och programvärdarna Sonja och Mårten kan få är att gränserna mellan olika könsroller kan vara ganska suddiga, vilket inte alls behöver vara en dålig sak.

Efter Nio, torsdagen den 4 september kl. 21.00 i Yle Fem.