Hoppa till huvudinnehåll

Tom of Finland lyckades inte krascha huvudposten

Frimärke med Tom of Finland-motiv
Tom orsakade ingen rusning till posten Frimärke med Tom of Finland-motiv Bild: Itella touko laaksonen

Lanseringen av Tom of Finland-frimärken på postkontoren orsakade inte den rusning till huvudposten som Itella hade förutspått. Då Yle Huvudstadsregionen besökte posten klockan tio i åtta bestod kön av en ensam herreman i flanellskjorta och Freddie Mercury-mustasch.

Frimärke med Tom of Finland-motiv
Om ett brev med det här märket dimper ner i din brevlåda så lönar det sig att spara det. Frimärke med Tom of Finland-motiv Bild: Itella touko laaksonen

På huvudposten var förväntningarna höga inför lanseringen av Tom of Finland-frimärket. Inför hetsen hade någon ur personalen skrivit en stor minneslapp till kollegerna där man påminner om att det är maximalt tio märken per kund. Lite snopen var känslan då ingen sen heller stod och ryckte i ytterdörren.
John Simolinna på huvudposten.
John Simolinna berättar att många begett sig till Tammerfors för att få premiärstämpel på frimärket John Simolinna på huvudposten. Bild: Yle / Ted Urho john simolinna

-Jag tror att det här är ett resultat av den intensiva näthandeln, menar John Simolinna som jobbar på huvudposten. Av upplagan på 200 000 har tiotusentals märken redan sålts via nätet.

Samlarna åker till Tammerfors

En annan bidragande orsak kan vara att premiärstämplandet sker Tammerfors, dit Postmuseet har flyttat. De mest hängivna filatelisterna tar tåget norrut för att få sina märken.

- I samband med lanseringar som denna säljer vi även kuvert med specialmotiv. Då får man sitt frimärke stämplat på ett specifikt kuvert med en specifik stämpel. Detta kallas för First Day Cover och höjer sedan samlarvärdet på märket, förklarar Simolinna.

Läs också