Hoppa till huvudinnehåll

Raseborg borde bli en bättre cykelstad

Jeanette Kuiru och Ulf Heimberg
Jeanette Kiuru och Ulf Heimberg Jeanette Kuiru och Ulf Heimberg Bild: Yle/Minna Almark kiuru


Raseborg borde satsa på cyklisterna i staden och bygga cykelleder bland annat från Ekenäs till Tenala och till Karis. Frågan kommer också upp i en motion till fullmäktige i september.

Jeanette Kiuru cyklar på fritiden som en hobby och är mycket ute på vägarna med sin landsvägscykel. Som mest cyklar hon ett par hundra kilometer i veckan om somrarna.

- Cykling är en bra motionsform, som passar mig jättebra, säger hon.

Motion om cykelled till Tenala

Ulf Heimberg (SDP), som är första viceordförande i Raseborgs stadsfullmäktige, cyklar mer och mer för varje år som går. Hittills har han cyklat lite under 3000 kilometer i år.

- Jag cyklar på väl valda vägar. Jag skulle gärna till exempel besöka Tenala oftare, men då måste jag alltid cykla via Prästkullavägen, säger han.

Därför har han lämnat in en motion till Raseborgs fullmäktige, som handlar om att bygga en cykelled mellan Ekenäs och Tenala så att det ska vara lättare att cykla mellan de två orterna.

- Cykling är en trend som har kommit för att stanna, säger han.

Cyklister tvingas ut på körbanan

Enligt Jeanette Kuiru finns det mycket att utveckla i Raseborg när det gäller cykel- och gångleder.

- Vägarna överlag är i dåligt skick i staden. Som cyklist tvingas man ofta ut på körbanan och på landsvägarns känns det otryggt när långtradarna susar förbi alldeles nära. Så jag söker mig också gärna in på de mindre vägarna, säger hon.

Hon understöder Ulf Heimbergs förslag att bygga en cykelled mellan Ekenäs och Tenala och också en fortsättning på cykelleden från Trollböle mot Leksvall. Dessutom skulle hon gärna se en cykelled mellan Ekenäs och Karis eftersom hon jobbar i den ena staden och bor i den andra.

Långsiktig planering behövs

Enligt Heimberg är det beklagligt att det finns så väldigt många projekt som har med vägar att göra i vårt samhälle

- Projekten ställs mot varandra och det tar väldigt lång tid att förverkliga dem.

Han tar fram Langansböle i Ekenäs som ett exempel, där man från början har planerat cykeltrafiken på ett bra sätt. När det gäller cykelleden till Tenala kunde staden ha haft betydligt mera framförhållande, säger han.

- Då man grävde ner rör mellan Ekenäs och Tenala, så borde man ha varit förutseende och byggt en cykelled samtidigt, säger Heimberg. Då skulle det ha blivit betydligt billigare.

Enligt honom kommer cyklingen att bli allt vanligare eftersom folk söker alternativ till bilar.

- Om man har underlag att cykla på så kan man förlänga cykelperioden, säger han.

Cykelleder också inne i städerna

Jeanette Kiuru säger att man som cyklist alltid kommer i andra hand efter bilisterna.

- Det skulle ändra på bilisterna inställning om det fanns ordentliga cykelvägar inne i städerna, säger hon.

Hon anser Raseborg borde ha en hälsofrämjande inställning till sina invånare och därför är det viktigt att satsa på cyklister.

Heimberg för sin del tycker att det främst handlar om en imagefråga.

- Raseborg försöker ju profilera sig som till exempel en barnvänlig stad och det är klart att det kostar en del att satsa på cyklister, men det hämtar också in en hel del pengar.

Det handlar också om attitydfostran, säger han.

- Jag tror nog på en bättre framtid, men det dröjer lite före vi är där, säger han.

Nästa vecka firas den europeiska trafikantveckan.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland